"Liczymy, że przyszły Prezydent zostanie nie tylko patronem CPK, ale też podejmie rolę inspiratora i przywódcy polskiego wysiłku modernizacyjnego. Porzućmy kompleksy i samoograniczenie. Polski ROZWÓJ musi być ambitny - Polska ma potencjał do rywalizacji z największymi. Dlatego tym bardziej istotne jest wyłączenie polityki rozwojowej poza ramy bieżącego, partyjnego sporu" - napisał na Twitterze Maciej Wilk.
Dodał, że według środowiska "Tak dla CPK" postulaty "nie powinny być przedmiotem kontrowersji". "Liczymy na poparcie oraz zobowiązanie do realizacji ze strony obu Kandydatów" - dodał.
Nie trzeba było długo czekać odpowiedź jednego z kandydatów. Karol Nawrocki odpisał, że popiera te postulaty, a jutro zaprasza na spotkanie w celu ich podpisania.
Popieram te postulaty.
— Karol Nawrocki (@NawrockiKn) May 23, 2025
Zapraszam na spotkanie jutro, żeby je podpisać. Mój sztab skontaktuje się w celu ustalenia szczegółów. https://t.co/fcrjWUHDl5
Warto przyjrzeć się treści postulatów:
"1. Podjęcie przez Prezydenta RP zobowiązania do inspiracji i koordynacji narodowego wysiłku modernizacyjnego - aktywne wykorzystywanie prerogatyw ustrojowych, autorytetu i inicjatywy ustawodawczej.
2. Skierowanie do Sejmu prezydenckiego projektu ustawy, zobowiązującego władze publiczne do pełnej i priorytetowej realizacji Programu CPK zgodnie z poniższymi założeniami:
- Budowa Lotniska CPK w najkrótszym możliwym terminie;
- Budowa pełnego komponentu Cargo City oraz Airport City wokół Lotniska CPK;
- Niezwłoczne podjęcie prac projektowych i środowiskowych w odniesieniu do wszystkich 10 szprych CPK, w tym w szczególności do linii kolejowych o znaczeniu militarnym i wchodzących w zakres sieci TEN-T;
- Odejście od polityki wykluczenia komunikacyjnego miast średnich wielkości (przykład kolejowej obwodnicy Kalisza);
- Wykorzystanie w budowanej Kolei Dużych Prędkości polskiego taboru kolejowego dla Kolei Dużych Prędkości (250 km/h+);
- Przywrócenie programu budowy towarowych terminali intermodalnych w całej Polsce;
- Rezygnacja z wszelkich inwestycji na Lotnisku Chopina, których okres zwrotu ekonomicznego wykraczałby poza 2032 rok;
- Zakaz dofinansowywania przez samorządy linii lotniczych w jakiejkolwiek formie, przeniesienie tych środków na lokalne przewozy autobusowe i kolejowe.
3. Zwoływanie co najmniej raz na kwartał Rady Gabinetowej poświęconej strategicznym projektom rozwojowym - z obowiązkiem przedstawienia przez Radę Ministrów szczegółowego, publicznego raportu z postępu prac nad Programem CPK i innymi inwestycjami o kluczowym znaczeniu dla przyszłości kraju.
4. Zaangażowanie Prezydenta RP w pozyskiwanie finansowania i inwestorów dla Programu CPK i innych strategicznych projektów infrastrukturalnych i technologicznych realizowanych w Polsce.
5. Zainicjowanie prezydenckiego programu likwidacji wykluczenia komunikacyjnego, którego celem będzie zapewnienie wszystkim obywatelom dostępu do szybkiego, nowoczesnego i zintegrowanego transportu publicznego - bez względu na miejsce zamieszkania.
6. Objęcie prezydenckim patronatem międzynarodowego konkursu urbanistycznego w zakresie przyszłego zagospodarowania terenów po Lotnisku Chopina na cele społecznego budownictwa mieszkaniowego oraz innych celów społecznych i publicznych.