Wyszukiwanie

Wpisz co najmniej 3 znaki i wciśnij lupę
Reklama
Polityka

Szłapka wygłosił tezę o rządzie PiS, Demagog sprawdził. Szybka weryfikacja

- PiS nie zrobił nic, żeby rozpocząć budowę CPK - te słowa rzecznika rządu Adama Szłapki poddał analizie "Demagog" (organizacja fact-checkingowa, obecna na portalu X - red.). Wynik? "Fałsz". Jest też szeroka analiza - PRZECZYTAJCIE!

Szłapka: PiS nie zrobił nic

Adam Szłapka zamieścił w serwisie X wpis, w którym wykazuje, że rząd Prawa i Sprawiedliwości nie zrobił nic w sprawie rozpoczęcia budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego i Kolei Dużych Prędkości.

Reklama

- My działamy

- dodał.

Nowy rzecznik rządu poinformował zarazem o aktualnym harmonogramie prac nad projektem, zgodnie z którym lotnisko wraz z połączeniem kolejowym z Łodzią i Warszawą ma zostać otwarte w 2032 roku. Trzy lata później zaś mamy spodziewać się uruchomienia następnych tras pociągów.

Te słowa nowego rzecznika rządu poddał analizie "Demagog" - organizacja fact-checkingowa, obecna na portalu X. Co z niej wyszło? - Szłapka umniejszył rolę poprzedniego rządu i pominął fakt, że w okresie rządów PiS realizowano etap przygotowawczy, bez którego nie byłaby możliwa dalsza realizacja projektu - czytamy.

Te fakty przeczą słowa rzecznika rządu

To nie wszystko. Jak przypomina "Demagog", to rząd Beaty Szydło w 2017 r. zainicjował inwestycję Centralny Port Komunikacyjny przyjęciem odpowiedniej uchwały, która akceptowała pierwszą koncepcję lotniska i sieci kolejowej. Jako optymalną lokalizację wskazano podwarszawski Baranów. Rok później Sejm przyjął ustawę, która pozwoliła powołać spółkę celową do budowy CPK. 

- W harmonogramie I etapu planu wieloletniego (przyjętym przez rząd PiS) zaplanowano, że w latach 2020–2023 będą prowadzone prace przygotowawcze (...) W październiku 2023 roku, już po wyborach parlamentarnych, ustępujący rząd PiS przyjął uchwałę, która ustanowiła drugi etap programu. Zgodnie z planem miał on być realizowany w latach 2024–2030. Według pierwotnego harmonogramu, lotnisko miało zostać częściowo uruchomione w 2028 roku

- przypomina portal i dodaje:

- W styczniu 2024 roku spółka CPK opublikowała raport podsumowujący dotychczasowe postępy w realizacji inwestycji w latach 2017–2023. Zgodnie z nim, do końca 2023 roku m.in. uzyskano decyzję środowiskową oraz promesę Urzędu Lotnictwa Cywilnego, a także przygotowano projekt koncepcyjny dworca i terminalu. Do tego czasu spółce udało się wykupić 1 260 ha gruntów pod budowę, w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć. Warto podkreślić, że nie były to wszystkie potrzebne tereny, ale spółka na tamten moment nie przystąpiła do wywłaszczeń.

Co więcej: "z dostępnych informacji wiemy, że do końca 2023 roku rząd pozyskał też finansowanie z Komisji Europejskiej (108 mln zł) na budowę CPK, a na terenie planowanego lotniska prowadzono badania geologiczne, odwierty oraz pierwsze prace rozbiórkowe".

- Poza budową hubu lotniczego inwestycja przewidywała rozwój infrastruktury kolejowej. Z dostępnych informacji wynika, że za poprzedniego rządu rozpoczęto opracowanie studiów wykonalności dla 1,5 tys. km. linii kolejowych. Zanim władzę objął nowy rząd, w ramach CPK ruszyły prace przy budowie tunelu dalekobieżnego pod Łodzią - czytamy.

Jak reasumuje "Demgog":

Wszystkie opisane powyżej kroki składały się na etap prac przygotowawczych, potrzebny do tego, by móc przystąpić do fizycznej budowy terminalu. To przeczy tezie Adama Szłapki, zdaniem którego PiS w tym zakresie „nie zrobił nic”.

Źródło: niezalezna.pl
Reklama