Działalność tajemnicznych profili, dysponujących ogromnymi środkami, jako pierwszy nagłośnił poseł PiS Dariusz Matecki. Zauważył on, że w tzw. repozytorium reklam politycznych na Facebooku pojawiły się anonimowe strony przeznaczające dziennie nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych na kampanie oczerniające Karola Nawrockiego i Sławomira Mentzena oraz na promocję Rafała Trzaskowskiego.
Przejrzeliśmy wydatki na polityczną reklamę internetową na Facebooku i Instagramie między 7 kwietnia a 6 maja 2025. Najwięcej pieniędzy wydał na ten cel komitet wyborczy Rafała Trzaskowskiego – 272 tysiące zł. Na drugim miejscu uplasował się komitet wyborczy Karola Nawrockiego – 264 tys. zł.
Ale to podmiot zajmujący trzecią pozycję na podium budzi szczególne zainteresowanie – chodzi o profil „Wiesz jak nie jest”, prowadzony przez stronę wieszjakniejest.pl, która z kolei stworzona została 28 marca 2025 r. Wydatki poniesione w ciągu ostatniego miesiąca (na polityczną kampanię online) przez anonimową stronę, która wygląda jak naprędce sklecona amatorska witryna internetowa, to aż ponad 208 tys.zł!
Jakie treści publikuje założony tuż przed wyborami i pompowany ogromnymi pieniędzmi profil „Wiesz jak nie jest”? Przede wszystkim atakuje Karola Nawrockiego i Sławomira Mentzena. W jednym ze spotów autorzy robią z kandydata popieranego przez PiS osobę z półświatka. „Nawrocki nie ukrywa, że jego przyjaciele to przestępcy i gangsterzy. Serio chcesz, żeby Polską rządził ktoś taki?” - czytamy w opisie spotu. W innym długowłosy mężczyzna w okularach nawołuje, by nie głosować na „marionetki” i że głos na Nawrockiego to głos na Jarosława Kaczyńskiego. We wcześniej opublikowanym filmiku niepodpisana z imienia i nazwiska kobieta w pstrokatym stroju przekonuje, że wybór szefa IPN to mniej pieniędzy na „szpitale dla wszystkich”, a więcej na „kościoły Nawrockiego”.

Ponad 80 tys. zł na agitację wyborczą na Facebooku wydał profil o dziwacznej nazwie „Stół dorosłych”, powiązany z domeną stoldoroslych.pl. Jest on dla odmiany „pozytywny”, tzn. wychwala Rafała Trzaskowskiego. Filmiki tam zamieszczane przekonują, że „jedyny słuszny wybór to Trzaskowski”. To on załatwi antykoncepcję dla kobiet i sprawi, że „lekarze powołujący się na klauzulę sumienia nie będą decydować za nas”; to Rafał Trzaskowski „był z tymi, którzy go potrzebowali - z nauczycielami, lekarzami czy mniejszościami”. „Zagłosuj na wspólne dobro! Masz wątpliwości przed wyborami? Ja też. Ale Trzaskowski to najlepszy wybór” - apeluje się w spotach i postach „Stołu Dorosłych”.

Gołym okiem widać, że jest to inicjatywa tych samych osób, które stoją za „Wiesz jak nie jest”. Prawie identyczna strona internetowa praktycznie bez żadnych informacji, fikcyjny adres, ten sam układ graficzny. Nawet ta sama firma rejestrująca domenę, którą okazuje się niemiecka 1API GmbH – mająca w internecie powszechną opinię spółki (dramatycznie niska ocena w Google: 1,1) skłonnej do rejestrowania różnych podejrzanych i oszukańczych stron.
Dodajmy tu, że nazwa tej niemieckiej spółki przewija się w doniesieniach prasowych na temat rosyjskiej kampanii dezinformacyjnej „Doppelganger”, finansowanej przez MON Federacji Rosyjskiej. Celem „Doppelgangera” było zmniejszenie międzynarodowego wsparcia dla Ukrainy, promowanie prorosyjskich postaw oraz wpływanie na wybory w USA i innych krajach. Kampania wykorzystywała fałszywe witryny internetowe, które imitowały renomowane media zachodnie, takie jak „Der Spiegel” czy „Financial Times”, oraz techniki takie jak cloaking (ukrywanie treści przed wyszukiwarkami) i boty na mediach społecznościowych do rozpowszechniania dezinformacji. Po przejęciu 32 domen kampanii przez amerykański Departament Sprawiedliwości we wrześniu 2024 roku, rosyjskie służby zarejestrowały nowe, podobne domeny właśnie za pośrednictwem 1API GmbH. Zostały one zablokowane dopiero po interwencji dziennikarskiego portalu śledczego CORRECTIV.
Jak sprawdziliśmy – poprzez 1API GmbH zarejestrowano też globodiroma.it, stronę wykorzystywaną do siania moskiewskiej propagandy w Mołdawii przed wyborami prezydenckimi w 2024 r.), do dziś sączącą zresztą kremlowski przekaz. Także funkcjonująca do dziś domena afrykańskiej mutacji rosyjskiego Sputnika (sputniknews.africa) została zarejestrowana przez niemiecką spółkę, z której usług korzystają od niedawna tajemniczy właściciele stron atakujących Karola Nawrockiego i promujących Rafała Trzaskowskiego.