Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego jest solą w oku zmierzającej po władzę opozycji, która na każdym kroku podkreśla, że inwestycja powinna być zatrzymana. Wśród argumentów wymienia się domniemaną nierentowność inwestycji i "megalomanię".
Spora część komentatorów oraz polityków Zjednoczonej Prawicy wskazuje, że projekt jest prawdziwym oknem na świat i inwestycją na miarę państwa dążącego do mocnej pozycji w Europie. Szczególnie szerokie perspektywy wiąże się z lotniczym ruchem cargo.
- Obecnie, większość tego typu transportu na potrzeby Polski, naszej gospodarki jest obsługiwane przez lotniska głównie niemieckie. To powoduje, że w Niemczech towary z Polski i do Polski przekraczają unijną opłatę celną, więc te pieniądze płyną do niemieckiego, a nie polskiego budżetu. W perspektywie 30 lat, przesunięcie obsługi tych towarów do Polski to będzie 200 mld złotych więcej w budżecie Polski z tytułu cła i VAT. To jest ten główny dla Polski zysk z CPK
– twierdzi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Konkretne liczby i prognozy nie przekonują jednak polityków opozycji. Hanna Gronkiewicz-Waltz, była prezydent Warszawy i była wiceprzewodnicząca PO, komentuje to słowami: "Nigdzie na świecie nie buduje się już wielkich lotnisk, bo się nie opłaca. Koniec kropka".
Pod jej wpisem na Twitterze pojawiło się komentarzy, że jednak nie jest tak, jak mówi.
A co z lotniskiem w Pekinie? Jest nowe i wkrótce ma być największym lotniskiem na świecie.https://t.co/8SXWFBrS8W
— Michał Michalewicz (@MiMichalewicz) November 3, 2023
od roku 2010 otwarto na całym świecie 250 portów lotniczych w tym np. w 2018 roku port w Istambule (ponad 60mln pasażerów rocznie w 2022) czy w Pekinie (drugi port równolegle do zapchanego starego) w 2019 o pojemności 70mln pasażerów.
— Maciej Bukowski (@mbukows) November 3, 2023
O lotniskach w Chinach @kot_b0t juz wspomnial. Ja jeszcze wspomne o Jewar Airport (Noida International Airport),ktore odciazy Delhi Airport. Docelowo 120mln pasazerow. OK,inna populacja,ale jak widac duze lotniska sie buduje https://t.co/DQX0pXwJKy
— Wojtek Szymczyk (@wojtek_china) November 3, 2023
Pani HGW nie bawi się w jakieś argumenty i po prostu kłamie xD
— Radosław Ditrich (@AwDitrich) November 3, 2023
Przykładów nie trzeba szukać daleko: w 2018 roku otwarto Istanbul Airport (ponad 60mln pasażerów). W 2019 roku wielkie lotnisko pod Pekinem skończyli tworzyć Chińczycy. https://t.co/Hzi6LBkEjm pic.twitter.com/UOCO4kItKi
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha ma być wybudowany port lotniczy. Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 r. Plan Generalny CPK zakłada, że następnie port będzie w sposób modułowy rozbudowywany.