Wiele osób nie potrafi nawet na moment rozstać się ze swoją komórką. Według badania aż 84 proc. ankietowanych codziennie lub prawie codziennie używa swojego smartfona. Telefony od dawna nie służą nam tylko do dzwonienia i pisania SMS-ów. Producenci komórek oraz twórcy aplikacji prześcigają się w udogodnieniach oferowanych swoim użytkownikom.
Pojawia się podstawowe pytanie. Skoro smartfony tak bardzo ułatwiają nam życie i upraszczają wiele codziennych czynności czy ludzie na pewno powinni zwracać sobie nawzajem uwagę za częste trzymanie telefonu w ręce?
Papierowa mapa samochodowa i tradycyjny przewodnik turystyczny – zapewne niewiele osób pamięta jeszcze wakacyjne wojaże z takimi akcesoriami. Obecnie zastąpiły je przecież mapy Google oraz blogi internetowe. Aż 77 proc. ankietowanych używa swojego telefonu do nawigacji i poruszania się w terenie, podczas gdy 45 proc. wykorzystuje go do potwierdzenia rezerwacji lub prawa dostępu np. do hotelu czy odprawy na lotnisku.
Polacy mają wiele obowiązków, a w związku z tym rośnie liczba spraw, o których muszą pamiętać każdego dnia. Odebranie dziecka z przedszkola, szybki przejazd pomiędzy miejscem pracy a siłownią, oddanie książek do biblioteki – to tylko kilka z długiej listy, z którą ludzie zmagają się na co dzień. Zatem, nic w tym dziwnego, że działając w pędzie, by zrealizować wszystkie punkty ze swojej „To-do list”, zdarza im się zapomnieć o zamknięciu drzwi lub nie mają pewności, czy to zrobili. Również w realizacji takich zmagań niezwykle pomocne okazują się smartfony.
Poza dbaniem o bezpieczeństwo, smartfony mają jeszcze wiele innych zastosowań. 89 proc. ankietowanych używa ich do robienia zdjęć, 73 proc. za ich pomocą słucha muzyki i ogląda filmy, dla 72 proc. jest to narzędzie do korzystania z bankowości elektronicznej, 67 proc. traktuje je jako osobisty kalendarz i notatnik, a 40 proc. jako kartę płatniczą. Jak widać, telefony komórkowe są nam potrzebne właściwie w każdym momencie dnia. Oczywiście – jesteśmy w stanie funkcjonować bez nich i używać tradycyjnego aparatu, papierowego notatnika czy klasycznej, plastikowej karty debetowej. Jednak, po co utrudniać sobie życie?
Dlatego następnym razem, gdy zobaczymy w kawiarni osobę, która popijając kawę, będzie patrzyła w telefon lub jadąc autobusem nie będzie odrywała wzroku od swojego smartfona, warto nie myśleć o niej negatywnie. Może akurat czyta książkę, dokonuje opłat lub sprawdza, czy dziecko wróciło ze szkoły do domu. Są to w końcu normalne codzienne życiowe czynności. Technologia nam je tylko ułatwia.
Badanie przeprowadzone przez SW Research na zlecenie tedee.