Dzieci, które są dłużej karmione piersią, osiągają nieco lepsze wyniki w szkole w wieku 16 lat, wynika z badania przeprowadzonego na kilku tysiącach uczestników. Według opublikowanej pracy w piśmie "Archives of Disease in Childhood", wcześniejsze badania również wskazywały na korzystny wpływ karmienia piersią w niemowlęctwie na późniejsze osiągnięcia szkolne. Jednak większość tych badań była relatywnie rzadka i nie uwzględniała innych czynników, które mogły wpływać na wyniki.
Aby rozwiązać ten problem, eksperci z University of Oxford przeanalizowali dane dotyczące brytyjskich dzieci uczestniczących w badaniu Millennium Cohort Study. Badanie to objęło dzieci urodzone w latach 2000-2002, które były badane w wieku 3, 5, 7, 11, 14, 17 i 22 lat.
Badanie opierało się na grupie 5 tysięcy dzieci biorących udział w tym projekcie. Około 33% z nich nigdy nie było karmionych piersią, a pozostałe były karmione piersią przez różny czas. Tylko 9,5% dzieci było karmionych piersią przez co najmniej 12 miesięcy.
Badano wyniki standardowych egzaminów szkolnych ustalonych przez English Department of Education oraz egzaminów General Certificate of Secondary Education (GCSE) z języka angielskiego i matematyki. Analizowano również ogólny wynik (Attainment 8), który jest sumą wyników wszystkich egzaminów GCSE zdawanych przez dzieci.
Wyniki analizy wskazują, że dłuższe karmienie piersią przez matkę wiązało się z lepszymi wynikami szkolnymi. Około 19,2% dzieci, które były karmione piersią przez co najmniej 12 miesięcy, nie zdało egzaminu GCSE z języka angielskiego, w porównaniu do 41,7% tych, które nigdy nie były karmione piersią.
Jednocześnie 28,5% dzieci karmionych piersią przez co najmniej 12 miesięcy osiągnęło wysoką ocenę (A i A*) w porównaniu do 9,6% dzieci niekarmionych piersią.
W przypadku egzaminu GCSE z matematyki, tylko 23,7% dzieci, które były karmione piersią przez co najmniej 12 miesięcy, nie zdało testu, w porównaniu do 41,9% tych, które nigdy nie były karmione piersią.
Natomiast 31,4% dzieci karmionych piersią przez co najmniej 12 miesięcy osiągnęło wysoką ocenę (A i A*) w porównaniu do 11% niekarmionych piersią dzieci.
Po uwzględnieniu dodatkowych czynników, które mogły wpływać na wyniki, okazało się, że dzieci karmione piersią przez co najmniej 12 miesięcy miały o 39% większe prawdopodobieństwo uzyskania wysokiej oceny w obu egzaminach i o 25% mniejsze prawdopodobieństwo niezdania egzaminu z języka angielskiego w porównaniu z dziećmi, które nigdy nie były karmione piersią.
Dodatkowo, dzieci karmione piersią przez dłuższy czas osiągały lepsze ogólne wyniki w egzaminach GCSE (wyższy wynik Attainment 8) w porównaniu z dziećmi, które nigdy nie były karmione piersią.
Autorzy badania uwzględnili również wpływ innych czynników, takich jak status społeczno-ekonomiczny rodziny i inteligencja matek.
Długość karmienia piersią wiązała się z poprawą wyników edukacyjnych u dzieci w wieku 16 lat mieszkających w Anglii, po uwzględnieniu istotnych czynników dodatkowych. Jednak efekt ten miał umiarkowaną skalę i może być podatny na jeszcze inne, nieuwzględnione czynniki. Karmienie piersią powinno nadal być promowane, ponieważ potencjalna poprawa szkolnych osiągnięć stanowi tylko jedną z jego potencjalnych korzyści.