Wyszukiwanie

Wpisz co najmniej 3 znaki i wciśnij lupę
Reklama
Lifestyle

Współczesny Święty Mikołaj jak Myszka Miki

Dzisiejszy Święty Mikołaj z reklam i wizerunków, jakie funkcjonują w kulturze popularnej, zaczyna nieco przypominać symulakrum, tak jak Myszka Miki czy Darth Vader – uważa dr hab. Marcin Kępiński z Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Łódzkiego.

Autor: redakcja

Jego zdaniem, współczesna kultura popularna przekracza wszelkie granice, łamie wszelkie bariery estetyczne czy semantyczne.

Reklama

- I współczesny Święty Mikołaj tak naprawdę ma niewiele wspólnego z prawdziwą postacią z hagiografii - dodaje Kępiński.

Przypomniał, że św. Mikołaj żyjący na przełomie III i IV wieku, biskup Miry z terenów dzisiejszej Turcji, był według hagiografów bardzo skromnym człowiekiem. Był bardzo dobry dla jemu współczesnych, dla swoich sąsiadów, stąd powstały liczne legendy o jego dobroci i niesieniu pomocy, zwłaszcza ubogim.

- Natomiast – jak sądzę- do głowy by mu nie przyszło, że zrobi tak oszałamiającą karierę w reklamie i marketingu. Dzisiaj postać Świętego Mikołaja, którą znamy z reklam coca-coli sięga do lat 30. XX wieku, kiedy zaczęto wykorzystywać obrazy malowane przez Huddona Sundbloma - wyjaśnił antropolog.

Jego zdaniem, ten Święty Mikołaj, jakiego dzisiaj znamy, to jest tylko i wyłącznie wyobrażenie tego artysty, autora ponad 40 obrazów olejnych, które malował przez ponad 30 lat.

- Stworzony przez niego wizerunek na obrazach olejnych jest to starszy mężczyzna, z białą brodą, w czerwonym ubraniu, koniecznie w czapce, z rumianymi policzkami - zaznaczył.

Jak dodał, był to wizerunek sąsiada i przyjaciela artysty, a kiedy ten zmarł, Sundblom portretował sam siebie, domalowując sobie na obrazach długą białą brodę.

- Zaryzykowałbym takie stwierdzenie, że dzisiejszy Święty Mikołaj z reklam i wizerunków, jakie funkcjonują w kulturze popularnej, zaczyna nieco przypominać symulakrum, tak jak Myszka Miki czy Darth Vader - podsumował dr hab. Marcin Kępiński. 

Autor: redakcja

Źródło: PAP, niezalezna.pl
Reklama