Poznański magistrat poinformował, że obecna, trzecia edycja programu realizowana będzie do 2023 roku.
"Program powstał na podstawie opracowanej w ubiegłym roku mapie akustycznej. Przy jego tworzeniu wzięto pod uwagę także działania i plany rozwojowe miasta, skargi mieszkańców na uciążliwości akustyczne, analizę efektywności dostępnych metod redukcji hałasu oraz możliwości miejskich finansów. Zawarte w programie działania mają służyć poprawie warunków akustycznych dla możliwie największej liczby mieszkańców, a ich realizacja odbywać się będzie w perspektywie krótko, średnio- i długoterminowej" - wskazano.
Władze miasta podkreślają, że w przypadku hałasu drogowego zaplanowano m.in. ograniczenie prędkości pojazdów, obostrzenie niektórych obecnych ograniczeń prędkości, wymianę nawierzchni jezdni na cichą oraz zmianę organizacji ruchu.
"Działania te realizowane będą w 55 obszarach Poznania. Wśród nich znajdują się inwestycje oczekiwane przez poznaniaków, tj. budowa ulicy Nowej Naramowickiej, modernizacja nawierzchni ul. 28 Czerwca 1956 r. (od skrzyżowania ulic Górna Wilda i Wierzbięcice do ul. Krzyżowej) czy wprowadzenie obszaru typu woonerf na ul. Św. Marcin (między ul. Ratajczaka i pl. Wiosny Ludów)" – podkreślono w komunikacie.
Redukcja hałasu kolejowego ma objąć 6 obszarów. Działania polegać będą m.in. na realizacji bieżących robót utrzymaniowo-naprawczych, tj. szlifowanie szyn oraz prace konserwacyjne. W perspektywie krótko- i średniookresowej zaproponowano też większe przedsięwzięcia uwzględniające modernizację linii kolejowej nr 351 w rejonie ogrodu botanicznego i jeziora Rusałka oraz ulic Słupskiej i Kierskiej, a także budowę ekranów akustycznych i montaż tłumików torowych dla linii kolejowej nr 272 (odcinek od ul. Starołęckiej do granic miasta), a także węzła kolejowego w okolicach ulic 28 czerwca 1959 r. i Opolskiej.
"Dla 8 odcinków torowisk tramwajowych o łącznej długości ponad 6,3 km przewidziano bieżące prace utrzymaniowo-naprawcze wraz z cyklicznym szlifowaniem główki szyn - minimum raz na rok, a także reprofilację szyn - raz na trzy lata. Zalecono też realizację dodatkowych działań zmniejszających emisję hałasu, m.in. stosowanie torów bezstykowych ze sprężystym mocowaniem szyn do podkładów czy wykorzystanie mat podtorowych" – wskazał poznański magistrat.
Władze miasta podkreślają, że program ochrony przed hałasem to "dokument strategiczny stworzony na podstawie ustawy Prawo ochrony środowiska".