Klocki – to najpopularniejsze zabawki, które są kupowane w naszym kraju. Na drugim miejscu są zabawki z kategorii sport i rekreacja, a na trzecim - pojazdy dla dzieci. Firma badawcza RMD Research szacuje, iż polski rynek zabawek warty jest rocznie ok. 3 mld zł.
Firma RMD Research jako jedyna w Polsce bada rynek zabawek na podstawie danych pozyskiwanych z dużych sieci handlowych.
Jak powiedział w rozmowie z PAP kierownik do spraw rozwoju w firmie RMD Research Paweł Szmidt, w naszym kraju wśród kategorii zabawek najwięcej wydajemy na klocki - mają one ok. 20 proc. udziału wartościowego w badanym rynku.
- Od początku tego roku do końca listopada segment klocków wzrósł o ok. 3 proc., jeśli chodzi o wartość sprzedaży w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym
– dodał.
Drugim segmentem na tym rynku jest kategoria sport i rekreacja.
- Do tej kategorii zaliczamy m.in. takie zabawki jak hulajnogi, baseny czy trampoliny. Trzecią kategorią, która ma ok. 13 proc. udział w rynku są pojazdy dla dzieci
– zaznaczył Szmidt.
Natomiast najmniejszą częścią w badanej kategorii zabawek w naszym kraju są puzzle, które - jak powiedział Szmidt - zajmują ok. 2 proc. rynku.
Według Szmidta klienci coraz chętniej, zamiast w sklepie, kupują zabawki w internecie. Zastrzegł przy tym, że bardzo trudno określić dokładną wielkość sprzedaży zabawek tą drogą.
- Szacujemy, że rynek zabawek tylko na platformie Allegro wart jest powyżej 500 mln zł i rośnie
– stwierdził.
Zdaniem Szmidta, ze względu na znaczącą część importu wartość rynku zabawek w naszym kraju jest uzależniona od kursu walut, głównie dolara.
- Drugim czynnikiem wpływającym na ten rynek jest liczba dzieci. Obecnie mamy, jak podaje GUS, nieduży, ale jednak wzrost liczby urodzin. Biorąc pod uwagę mocną złotówkę i wzrost urodzin - w 2018 należy spodziewać się większej liczby sprzedanych zabawek
– powiedział Szmidt.