Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ »
Z OSTATNIEJ CHWILI
Rząd Izraela zatwierdził porozumienie z palestyńskim Hamasem w sprawie zawieszenia broni w Strefie Gazy oraz uwolnienia zakładników • • •

Polacy pracują nad nową metodą nauki języków obcych

Co dzieje się w mózgu kiedy mówimy, czytamy czy uczymy się nowych słów? Od zawsze to pytanie nurtowało wielu naukowców. W tej chwili dzięki nowoczesnym urządzeniom można już badać aktywność mózgu. Pomagają one ustalić źródło chorób czy aktywność neuronów np. podczas depresji czy u pacjentów w śpiączce. Elektroencefalograf bada nasze reakcje w codziennej komunikacji.

zdjęcie iustracyjne
zdjęcie iustracyjne
Pete Linforth, pixabay

Polacy chcą wykorzystać elektroencefalograf, aby zbadać, w jaki sposób uczymy się nowych słów i jak funkcjonuje mózg osób dwujęzycznych. W przyszłości badania mogą pomóc w opracowaniu nowych, skutecznych metod nauki języków obcych. Lepsza znajomość mózgu pozwoli też przywrócić mowę osobom cierpiącym na afazję.

Mózg zawiera ok. 100 miliardów neuronów i 100 tys. miliardów połączeń. Coraz więcej wiemy, który obszar mózgu odpowiada za emocje, który za naukę, jednak wciąż mózg kryje przed nami wiele tajemnic. Dzięki nowoczesnym urządzeniom i zaawansowanym badaniom wiemy o nim coraz więcej.

W jednym z raportów – badaczy z University of Southern California - możemy przeczytać, dlaczego niektórzy ludzie doświadczają bardziej intensywnych emocji podczas słuchania muzyki. Naukowcy z University of Manchester odkryli co stoi za demencją. Z kolei badacze ze szpitala Dziecięcego w Filadelfii odkryli że masowa reorganizacja korowa, która następuje w wyniku amputacji, jest odwracalna.

Co chwilę czytamy o nowych odkryciach i badaniach nad mózgiem. Jak na razie mimo licznych badań wiemy mało o nauce języka.

Realizujemy projekty badawcze, które skupiają się na takich zagadnieniach, jak kreatywność werbalna, przetwarzanie emocji w języku rodzimym oraz w języku obcym czy przetwarzanie mowy. To są na razie badania podstawowe, natomiast w przyszłości chcielibyśmy skupić się również na badaniach, które sprawdzą zastosowanie wyników badań podstawowych w życiu codziennym 

- tłumaczy dr Karolina Rataj, adiunkt na Wydziale Anglistyki UAM

W Laboratorium Neuronauki Języka naukowcy przy użyciu elektroencefalografów badają, co dzieje się w mózgu, kiedy mówimy, czytamy czy uczymy się nowych słów. Prowadzone są m.in. projekty badawcze dotyczące funkcji wykonawczych mózgu, czyli tych odpowiedzialnych za tworzenie i nadzorowanie planu działania oraz przetwarzania znaczeń słów w języku ojczystym i obcym.

Niedawno naukowcy z University of California (UC) w Berkeley stworzyli interaktywne mapy semantyczne 3D, które mogą dokładnie przewidzieć, które części mózgu zareagują na określone kategorie słów. W przyszłości ich odkrycie może pozwolić na poznanie przyczyn i skutecznych metod leczenia dysleksji. Polacy badają mowę i aktywację różnych obszarów mózgu. Ich badania mogą się przyczynić do opracowania zupełnie nowej i szybkiej metody nauki języków obcych. Pomogą też pacjentom cierpiącym na afazję, czyli zanik mowy.
 

 



Źródło: lifestyle.newseria.pl, niezalezna.pl

#afazja #zanik mowy #nauka języków obcych

redakcja