Szkoła. Słysząc to słowo od razu mamy w pamięci liczne klasy, ławki ustawione w rzędach i skierowane w stronę tablicy. Do tego dochodzi noszenie ciężkich tornistrów i dużo prac domowych. Gdy przychodzi czas wyboru szkoły dla naszych dzieci, niektórzy rodzice pragną jednak czegoś zupełnie innego. Nie chcą dzwonka, zadawanych do domu prac domowych, systemu oceniania w ramach kar i nagród, a przede wszystkim marzą o tym, aby dziecko po szkole miało czas dla siebie, na odkrywanie i rozwijanie własnych pasji. Naprzeciw tym oczekiwaniom wychodzi edukacja alternatywna, która w Polsce z roku na rok cieszy się coraz większym zainteresowaniem.
Alternatywne metody nauczania mówiąc w dużym skrócie, biorą się z niedoskonałości czegoś, co w tradycyjnej wersji nie zawsze działa do końca dobrze. Coraz częściej i chętniej rodzice szukają więc innej formy edukacji swoich dzieci. Opiekunowie pragną zagwarantować swoim pociechom coś lepszego niż to, co sami pamiętają ze swojego dzieciństwa. Szkoła alternatywna nie ma systemu kar i nagród, a nauka w niej nie polega jedynie na biernym słuchaniu, lecz jest czymś wręcz namacalnym - doświadczeniem prowadzącym do samodzielnego wyciągania wniosków i ustalania przyczyn oraz skutków zdarzeń.
Edukacja dzieci przedszkolnych i szkolnych rozbija się o kilka metod nauczania. Każda z nich funkcjonuje na takich samych zasadach, jak szkoła prywatna.
Do wyboru jest cała paleta poszczególnych metod nauczania. Największą popularnością w Polsce cieszą się aktualnie:
Bez wątpienia to właśnie ta metoda, obok edukacji domowej jest zdecydowanie najpopularniejszą formą alternatywnej edukacji. Montessoriańskie przedszkole i szkoła podstawowa uczą dzieci, aby były skoncentrowane na swoich zadaniach, dążyły do samodzielności, miały poczucie wiary w samych siebie. Dzieci pełne empatii, radosne, z wielkim szacunkiem do świata i innych. Maria Montessori założycielka, a w zasadzie twórczyni tej metody edukacji przeciwstawiała się tradycyjnemu systemowi szkolnemu.
Montessori uważała, że trzeba wspierać spontaniczność i twórczość już od najmłodszych lat. Stawiała na rozwój fizyczny, duchowy, kulturowy oraz społeczny. Odkryła zjawisko polaryzacji uwagi u dzieci.
Maria Montessori zauważyła, że dzieci w różnych grupach wiekowych różnią się podejściem do świata:
Założenia pedagogiki Montessori: