Dane pochodzące z badania przeprowadzonego przez portal Fintek.pl wskazują, że już ponad połowa przedstawicieli pokolenia Y wcale nie nosi ze sobą gotówki. Aż 9 na 10 badanych przyznaje, że nigdy nie widziało całości swojego wynagrodzenia w formie gotówkowej. Czy to tylko chwilowy trend czy może zwiastun przełomowej zmiany, jeśli chodzi o nawyki płatnicze?
Ponad połowa osób uczestniczących w badaniu zadeklarowała, że nie nosi przy sobie gotówki (nie - 52 proc., tak 48 proc.). Nie jest to szczególnie znacząca różnica, ale takie, a nie inne rozłożenie sił świadczy o nadchodzącym wraz ze zmianą pokoleniową odwróceniu trendów płatniczych.
Jeszcze 4 lata temu brak gotówki w swojej kieszeni deklarował co trzeci Polak. Według naszych danych, na chwilę obecną to ponad połowa badanych. Należy tutaj oczywiście wspomnieć o metodologii badania, zakładającej, że bierzemy pod uwagę wyłącznie odpowiedzi przedstawicieli jednej grupy pokoleniowej. Wynik przy badaniu przekrojowym byłby prawie na pewno niższy. Z drugiej strony warto zauważyć, że millenialsi są teraz większością grupy tzw. wieku produkcyjnego i to oni w głównej mierze kształtują model konsumpcji w Polsce. Pamiętajmy jeszcze o przedstawicielach pokolenia Z, dla których płatności bezgotówkowe są raczej oczywistością i koniecznym wymogiem niż usługą „prime”. Obecnie wchodzą oni w dorosłość, co niebawem odbije się głośnym echem na rynku płatności.
- wyjaśnia Krzysztof Jędrzejczyk, Communications Manager w Fintek.pl i KLANG! Media.
Sukcesywnemu odchodzeniu od gotówki sprzyja sposób rozliczania się kadr kierowniczych z pracownikami w polskich i operujących w Polsce firmach. Prawie wszyscy pracujący ankietowani (97,4 proc.) zadeklarowali, że ich pracodawcy rozliczają się z nimi za pomocą przelewu na rachunek bankowy.
Powyższe zjawisko najtrafniej oddane jest przez odpowiedzi na kolejne pytanie. Wynika z nich, że niespełna 9 na 10 osób biorących udział w badaniu nigdy nie widziała swojego wynagrodzenia w całości w formie gotówkowej.
Osoby deklarujące noszenie przy sobie gotówki, operują przeważnie kwotami w przedziale od 21 do 100 zł (64,2 proc.). Więcej niż 100 zł w gotówce nosi przy sobie co piąty badany, natomiast niewielkich kwot do 20 zł używa niespełna 15 proc. respondentów.
Wyniki przeprowadzonego badania wyraźnie wskazują, że świat nowoczesnych technologii i innowacyjnych rozwiązań online jest naturalną częścią życia i funkcjonowania młodych Polaków. Ponad 96 proc. respondentów posiada aktywny rachunek bankowy, a ponad dziewięciu, na dziesięciu ma zainstalowaną aplikację bankową na swoim telefonie. Można zauważyć, że korzystają oni praktycznie z każdej metody mobilnych płatności, a kwestią wyboru jest, której z nich użyją w danej sytuacji. Widzimy, że Milenialsi cenią sobie szybkość, wygodę i swobodę działania, w związku z czym oczekują oni, że ich potrzeby są zaspokojone w każdym miejscu i o każdym czasie. To ważny sygnał m. in. dla sektora usług, handlu czy administracji publicznej, które chcąc przyciągnąć do siebie młode pokolenia, powinny uwzględniać ich preferencje płatnicze w swojej strategii rozwoju.
- tłumaczy dr Paweł Widawski, wiceprezes Fundacji Polska Bezgotówkowa. -
Jako powód noszenia przy sobie gotówki, większość respondentów wskazuje na swoje przyzwyczajenia (52 proc.). Nieco więcej niż co dziesiąty ankietowany wskazuje na niemożność wygodnego dokonywania płatności bezgotówkowych. Zaledwie 6 proc. badanych nosi ze sobą gotówkę z powodów zawodowych.