Wiosna sprzyja wprowadzaniu zmian w naszych wnętrzach. Platforma Homebook.pl w najnowszym raporcie sprawdziła, w jaki sposób swoje remonty przeprowadzają Polacy. Okazuje się że 74% z nas stawia na wysoką jakość materiałów i wykonania, 39% - w swoich wyborach kieruje się aktualnymi trendami.
W stylu glamour czy boho, korzystając z najnowszych technologii czy wyłącznie ze sprawdzonych rozwiązań – bez względu na to, który ze sposobów remontowania jest nam bliższy.
Częste remonty to nasza specjalność?
Jak pokazują badania 47% ankietowanych przeprowadziła remont w ciągu minionych 3 miesięcy, 22% - w czasie ostatniego roku, a w domach 15% ankietowanych zmiany miały miejsce w czasie minionych 3 lat. Tylko 14% respondentów zadeklarowało, że jakiekolwiek prace związane z nową aranżacją realizowało dawniej niż 3 lata temu.
Okazuje się, że przeprowadzając remonty, najczęściej decydujemy się na zaawansowane zmiany – aż 39% uczestników badania swój ostatni remont przeprowadziło w całym domu. W przypadku nieco mniejszej liczby osób (36%) zmiany obejmowały kilka pomieszczeń, a 24% respondentów zdecydowała się odświeżyć tylko jedno wnętrze. Jedynie 1% ankietowanych jeszcze nigdy nie przeprowadziło remontu w swoim domu.
Które z pomieszczeń Polacy remontują najchętniej?
W ramach badania, użytkownicy zostali poproszeni również o wskazanie pomieszczenia, jakiego dotyczył remont. Okazuje się, że najchętniej przeprowadzamy zmiany tam, gdzie spędzamy czas odpoczywając i przyjmując gości – remont salonu zadeklarowało 31% ankietowanych.
Na dalszych pozycjach tej listy znalazła się kuchnia (28% badanych), sypialnia (27%) oraz - ex aequo – przedpokój i łazienka (26%). Najrzadziej remontowanym pomieszczeniem okazał się być pokój dziecięcy (jedynie 12% uczestników badania).
Wśród najczęściej przeprowadzanych prac prym wiedzie malowanie ścian – jako najszybszy i najprostszy sposób na nową aranżację wnętrza tę opcję wskazało aż 91% osób. Na drugiej pozycji tej listy znalazł się montaż nowych mebli (73%). Nieco mniej osób (71%) wskazało wymianę dodatków i dekoracji jako najczęściej wykorzystywany sposób na odświeżenie wnętrza. W dalszej kolejności uczestnicy badania wymieniali montaż nowej podłogi (67%) i zakup nowych sprzętów kuchennych ((50%). Najrzadziej przeprowadzonymi pracami w ramach remontu okazały się montaż drzwi lub okien (47%) oraz wymiana armatury (41%).
Polacy mają zaufanie do fachowców
Jak wynika z badania, osoby przygotowujące się do przeprowadzenia remontu, najczęściej poszukują wiedzy i porad u zaprzyjaźnionych specjalistów (45%). Drugim źródłem informacji, po które sięgali uczestnicy badania są strony internetowe oraz blogi tematyczne (38%). Mniejsza liczba osób remontujących decyduje się na czerpanie wiedzy z platform i serwisów z materiałami video (31%). Najrzadziej natomiast sięgamy po porady, którymi użytkownicy dzielą się za pośrednictwem for internetowych (22%).
Jakość na pierwszym miejscu
Uczestnicy badania, zapytani o czynniki, którymi kierują się podczas wyboru nowych materiałów i produktów aranżacyjnych, najczęściej wskazywali na wysoką jakość (zwraca na nią uwagę aż 74% ankietowanych). Na drugim miejscu znalazła się zgodność z aktualnymi trendami (39%). Nieco ponad 1/4 z nas decyzje konsumenckie podejmuje, kierując się niską ceną, a 13% przywiązuje uwagę, by zakupywane produkty były przyjazne naturze lub wspierały lokalny rynek.
Przeprowadzenie remontu wymaga nie lada przygotowania – zarówno w zakresie fachowej wiedzy, jak i zakupu odpowiednich produktów. Zanim przystąpimy zatem do odmiany swoich wnętrz, warto dokładnie zaplanować wszystkie etapy prac, precyzując budżet i oczekiwania.