Dziś w całym kraju odbywają się wyprzedaże z okazji tzw. Black Friday. Najwięcej klientów przyciągały sklepy z odzieżą. W jednej z łódzkich galeri można było wygrać samochód. Specjaliści nadal ostrzegają: uważajmy na oszustów w sieci!
Jak co roku tzw. czarny piątek w sklepach zachęcił do wybrania się na przedświąteczne zakupy. W Warszawie przed dwoma sieciowymi sklepami z elektroniką w Galerii Arkadia nie było jednak widać szczególnego zainteresowania. Więcej niż zwykle osób przyciągnęły natomiast sklepy odzieżowe. Przed jednym z nich dziesiątki osób oczekiwały na otwarcie już pół godziny przed czasem. Klientów zachęciły obniżone o połowę ceny niektórych ubrań. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się płaszcze i kurtki - niektórzy kupowali po kilka okryć.
Na rozwój oferty związanej z "czarnym piątkiem" zwracał uwagę przedstawiciel jednego z centrów handlowych w Toruniu.
W łódzkim centrum handlowo-rozrywkowym Manufaktura kulminacyjnym momentem Black Friday był zaplanowany na godz. 20 finał corocznej jesiennej loterii. W tym roku można było wygrać czerwoną mazdę CX-3. Na miejscu zjawiły się tłumy, ponieważ warunkiem otrzymania nagrody była osobista obecność w galerii podczas losowania.
Black Friday staje się najpopularniejszą akcją rabatową – w tym roku aż 130 najemców Manufaktury zaoferowało promocje i zniżki; oprócz sklepów swoje specjalne oferty przygotowały również restauracje – w menu znalazła się m.in. czarna pizza i koktajl oraz burger w czarnej bułce
- poinformowała Karolina Wilczyńska z biura prasowego Manufaktury.
Akcje marketingowe w związku z "czarnym piątkiem" odbywają się także w internecie. Krajowy Rejestr Długów przestrzegł, że pojawiają się w związku z tym aplikacje wykradające dane, fikcyjne e-sklepy i pozorne obniżki cen.
Z badania Dealavo i Deloitte z ubiegłego roku wynika, że w 800 analizowanych sklepach ceny spadły jedynie o 3,5 proc. Handlowcy stosują podwyżki cen na kilka tygodni przed wyprzedażą, aby później przecenić towar tak, by obniżka wyglądała okazale
- ostrzegł Andrzej Kulik, ekspert Rzetelnej Firmy, programu pod patronatem Krajowego Rejestru Długów.
Przypomniał też, w 2018 roku NASK odnotował niemal 100 przypadków fałszywych portali sprzedaży. "Dlatego w szczycie sezonu wyprzedażowego trzeba zachować wzmożoną czujność, gdyż nie każdy sklep internetowy jest uczciwym sprzedawcą" – powiedział PAP Kulik.
Z kolei Ministerstwo Cyfryzacji podpowiedziało, by decydując się na płatność online, nie tylko sprawdzić wiarygodność sprzedawcy, ale też zweryfikować, czy strona internetowa, za której pośrednictwem odbywa się transakcja, jest odpowiednio zabezpieczona.