W związku z licznymi skargami i sygnałami konsumentów, które do nas wpływają, przygotowaliśmy kampanię informacyjną, w tym dwa komunikaty do telewizji i radia, które przyczynią się do zwiększenia świadomości i bezpieczeństwa konsumentów.
- mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W trudnych czasach łatwiej także wpaść w pułapkę i nabrać się na ofertę produktu lub usługi, które fałszywie obiecują ochronę zdrowia lub leczenie, np. dzięki działaniu rzekomych leków czy urządzeń. Z ostrożnością podchodźmy do reklam i nie dajmy się nabrać, nawet jeśli naciągacze podszywają się pod lekarzy, ekspertów, renomowane instytuty badawcze czy osoby „uzdrowione”.
Na tego typu nieuczciwe praktyki i oszustwa narażeni są szczególnie starsi konsumenci - nasi rodzice, dziadkowie, sąsiedzi. To do nich sprzedawcy dzwonią lub - co gorsza - odwiedzają ich w domu, stosując różne sztuczki i manipulacje: złudzenie wyjątkowej okazji, fałszywy dług wdzięczności, zwodnicze wzbudzanie sympatii, rzekome rabaty i gratisy oraz konieczność podjęcia decyzji „tu i teraz”.
Konsumenci często ponoszą poważne straty finansowe, kupując u nieuczciwych sprzedawców. Co ważne, problem dotyczy również seniorów, na ogół ufnych i mniej skłonnych do dochodzenia swoich praw.
- dodaje Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
„Sprawdzaj, czytaj, pytaj!” - to hasło kampanii zainicjowanej przez Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego i zarazem apel do konsumentów.
Nie daj się oszukać! Oto jak można się przed tym ochronić:
- Dokładnie sprawdzaj oferty - zwłaszcza te pochodzące od nieznanych ci osób czy organizacji.
- Nie wierz w szybki, pewny i wysoki zysk bez ryzyka!
- Nie ulegaj presji dokonania natychmiastowych przelewów, szczególnie na nieznane ci konta.
- Sprawdzaj reklamy, które pojawiają się, gdy korzystasz z mediów społecznościowych - czasem są powiązane z odpłatnymi usługami i zapraszaniem twoich znajomych do projektów biznesowych, które w rzeczywistości są piramidami finansowymi.
- Piramidy finansowe mają kamuflaż - neutralne albo pozytywnie wyglądające strony www, promujące np. przedsięwzięcia biznesowe, darmowe szkolenia online, inicjatywy społeczne.
- Rzetelny sprzedawca podaje na stronie internetowej dane swojej firmy - jeśli ich tam nie ma, nie ufaj mu.
- Bądź czujny na oferty sprzedawców, którzy chcą przyjść do twojego domu i przedstawić Ci jakiś produkt lub urządzenie.
- Uważaj, jeśli ktoś dzwoni do ciebie z ofertą tajemniczego, leczniczego produktu lub urządzenia - to pewnie dobrze przygotowany manipulator, który sprzeda ci coś bezwartościowego.
- Czytaj dokumenty, które podpisujesz.
- Daj sobie czas na decyzję - jeśli ktoś każe ci ją podjąć natychmiast, bo okazja się nie powtórzy, najprawdopodobniej chce cię oszukać.
- Pytaj o zdanie lub opinię swoich znajomych lub najbliższych.
- Jeśli podejrzewasz oszustwo, zgłoś sprawę policji.