Główne gwiazdy mediów społecznościowych, w tym Kim Kardashian, Justin Bieber i Charli D'Amelio, należą do celebrytów, których obserwujący na Instagramie mają więcej negatywnych odczuć na temat swojego własnego wizerunku - wynika z wewnętrznego badania Facebooka (FB.O) ujawnionego w tym tygodniu przez Wall Street Journal.
Dziennik opublikował slajdy, na podstawie których na początku miesiąca napisano szereg artykułów, mówiących, że Facebook wiedział, że jego aplikacje szkodzą zdrowiu psychicznemu niektórych nastoletnich dziewcząt i młodych użytkowników.
Badanie zatytułowane „Porównanie społecznościowe na Instagramie” objęło w marcu i kwietniu 2020 r. 100 000 osób w dziewięciu krajach, w tym w Stanach Zjednoczonych, Australii i Brazylii.
Rzecznik Facebooka Kevin McAlister powiedział, że respondenci nie zostali poproszeni o podanie konkretnych kont, ale naukowcy odkryli, że konta celebrytów były „jednymi z najczęściej oglądanych kont osób, które powiedziały nam, że doświadczyły wyższego lub niższego poziomu negatywnych porównań społecznych na Instagramie".
Piosenkarka Ariana Grande i modelka Kendall Jenner znalazły się wśród tych celebrytów, których obserwujący odczuwali najbardziej negatywne porównania społeczne - odkryli badacze Facebooka. Zwrócili też uwagę, że firma mogłaby współpracować z gwiazdami w kampaniach, aby zmniejszyć negatywne odczucia.
Z drugiej strony, konta na Instagramie należące do „The Ellen Show”, prowadzone przez Ellen DeGeneres, amerykańskiego aktora Willa Smitha i brazylijskiego piłkarza Neymara, miały obserwujących, którzy czuli „mniej negatywne porównanie” - wynika z badań.
Odkrycia są godne uwagi, biorąc pod uwagę, że Instagram pomógł w rozwoju wpływowych osób w mediach społecznościowych i podjął starania, aby rekrutować celebrytów do aplikacji na początku.
Aktor Ashton Kutcher był jedną z gwiazd, która pomogła Instagramowi zdobyć wiarygodność wśród innych celebrytów i pomogła przedstawić aplikację Arianie Grande, zgodnie z anegdotą opisaną w książce „No Filter: The Inside Story of Instagram”.
Według biografii niektórych pracowników LinkedIn, zespół ds. partnerstwa firmy współpracuje również z celebrytami, muzykami i innymi osobami publicznymi, aby poprawić ich obecność na Instagramie.
Badacze z Facebooka odkryli, że oglądanie większej ilości treści celebrytów na Instagramie wiązało się z gorszym samopoczuciem psychicznym zwykłych użytkowników.
Badania wykazały, że prawie połowa treści, które ludzie widzą na Instagramie, pochodzi od celebrytów.