Profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie Stanisław Brach, w związku z setną rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości, zrealizował projekt, który nazwał „Ścianą Wolności”. To multiplikacja portretu Marszałka Józefa Piłsudskiego, zrealizowanego w ćmielowskiej porcelanie, wyeksponowany w formie ściany – Ściany Wolności.
Stylizowany wizerunek Józefa Piłsudskiego zrealizowany został w porcelanie w Polskich Fabrykach Porcelany Ćmielów i Chodzież S.A. – Zakład Porcelany w Ćmielowie. Ściana-regał, na której prezentowana jest kompozycja w układzie 10x10, została wykonana z metalu przez Firmę Łysoń. Projekt ten będzie prezentowany do sierpnia 2020 r., czyli do setnej rocznicy Bitwy Warszawskiej zwanej Cudem nad Wisłą.
Przedstawienie głowy Marszałka to „spotkania” ze świadomie wybranym człowiekiem-bohaterem. Obserwujemy tu prostotę konceptu wykorzystanego do stworzenia swoistego pomnika nawiązującego do historycznych faktów. Oto sto lat temu, po ponad stu latach zniewolenia, rozpoczyna się pochód ku niepodległości; marsz ku powrotowi Rzeczypospolitej, którego symbolem staje się Marszałek Józef Piłsudski – wskrzesiciel Ojczyzny. Ściana Wolności zostaje symbolem tego pochodu; obrony militarnej i obrony tożsamości.
Często w swojej twórczości sięgam po temat głowy. Portret Józefa Piłsudskiego, bardzo sugestywny i rozpoznawalny, był dla mnie sygnałem, że to On stanie się moją ikoną odzyskanej wolności w 1918 roku, a powieloną formą będzie właśnie głowa. Chciałem w niej usytuować tylko te najważniejsze cechy wyglądu zewnętrznego, charakterystyczne dla Marszałka. Stworzyłem rzeźbę mocno stylizowaną, pozbawioną realistycznych odniesień do znanych nam już portretów w obiegu publicznym, utrzymując jednocześnie rzeźbę we własnym stylu.
– powiedział prof. Brach.
Kult osoby Piłsudskiego był w przeszłości ważnym elementem wychowania patriotycznego. W roku 1938 Sejm uchwalił ustawę zakazującą (pod karą więzienia) hańbienia imienia Józefa Piłsudskiego. Zwalczany przez kolejne władze i systemy, Marszałek jest ostatecznie uznawany za jedną z najwybitniejszych postaci w historii Polski.
Stanisław Brach uformował bohatera-Marszałka mocnego, ale jednocześnie z delikatnego i bardzo wymagającego materiału. Zwielokrotnienie wizerunku służy spotęgowaniu efektu idei, mitu postaci Marszałka, ale nawiązuje też do tradycji pośmiertnego zdejmowania masek najważniejszych osobistości świata polityki i kultury.