Agnolo Doni – mężczyzna pochodzący z bogatej rodziny kupieckiej – poślubił 31 stycznia 1504 roku, Maddalenę Strozzi. Dwa lata później Rafael namalował ich portrety. Na rewersach obrazów przedstawiono monochromatyczne sceny (uważane za dzieła Maestra di Serumindo): potop na portrecie Agnola i Deukaliona z Pyrrą na portrecie Maddaleny. Mija właśnie 515 lat od zawarcia tego związku małżeńskiego i z tej okazji przypominamy historię ich portretów.
O pracy Rafaela dla małżonków Donich wspomina w „Żywotach najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów" Giorgio Vasari:
W czasie gdy Rafael przebywał we Florencji, mieszkał tam Anioł Doni, który choć żył oszczędnie, to na dzieła malarstwa i rzeźby wydawał chętnie, i to jak mógł szeroko, gdyż lubował się w nich. Zamówił on u Rafaela portret swój i żony.
Deukalion i Pyrra
Potop
Nazwiskiem małżonków obdarzone zostałe także dzieło innego renesansowego geniusza – Michała Anioła. To jedyny obraz tego artysty namalowany we Florencji. „Święta Rodzina” zwana jest też Tondem Donich. Obraz zamówił Agnolo, albo na ślub z Maddaleną, albo z okazji narodzin ich pierwszego dziecka – Marii. Na ramie obrazu umieszczony został herb Maddaleny Strozzi. Historycy sztuki są zdania, że Rafael widział dzieło Buonarrotiego w domu Donich i że w swych późniejszych pracach inspirował się pracami Michała Anioła.
Tondo Donich, mal. Michał Anioł