Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ »

Opera, klasyka, jazz: rusza Festiwal Oper Barokowych

Koncert słynnego Ensemble 1756 Salzburg, utwory J.S. Bacha w jazzowych opracowaniach Andrzeja Jagodzińskiego, premiera „Castor et Pollux” Rameau czy powrót na scenę znakomitej „Armide” to gorące punkty programu jubileuszowego X Festiwalu Oper Barokowych. Organizowane przez Warszawską Operę Kameralną wydarzenie rozpocznie się 22 lutego.

 Simone Kermes uznawana jest za jedną z najwybitniejszych i najwszechstronniejszych śpiewaczek naszych czasów
Simone Kermes uznawana jest za jedną z najwybitniejszych i najwszechstronniejszych śpiewaczek naszych czasów
fot. WOK/mat.pras.

Cykliczna impreza wyewoluowała w zakrojoną na szeroką skalę prezentację muzyki baroku we wszystkich jej odsłonach. W programie festiwalu znalazły się tak różnorodne wydarzenia, że każdy meloman może znaleźć coś dla siebie. Miłośnikom klasyki polecamy koncert inauguracyjny. 22 lutego w Zamku Królewskim w Warszawie wystąpi słynne Ensemble 1756 Salzburg – grupa uznawana za jedną z czołowych orkiestr grających na instrumentach dawnych. W repertuarze są dzieła Bacha, Vivaldiego i von Bibera. W tym samym miejscu w wielkim finale festiwalu (5 kwietnia) zabrzmi jedno z najwybitniejszych dzieł w historii muzyki, czyli „Pasja wg św. Jana” Jana Sebastiana Bacha.

Trzon festiwalu to oczywiście opery. 21 marca w Teatrze WOK odbędzie się planowana z ogromnym rozmachem premiera dzieła francuskiego kompozytora Jeana-Philippe’a Rameau „Castor et Pollux”. Za inscenizację spektaklu odpowiedzialny jest tandem włoskich realizatorów Deda Christina Colonna (reżyseria i choreografia) oraz Francesco Vitali (scenografia i kostiumy). Biorąc pod uwagę, że to właśnie ci twórcy stoją za sensacyjną i obsypaną nagrodami premierą opery „Armide”, prezentowaną na scenie WOK w sezonie 2017/2018, zapowiada się hit sezonu. Kto nie widział, niech prędko rezerwuje bilety na któryś z czterech spektakli zaplanowanych w ramach festiwalu na przełomie lutego i marca.

Muzyka barokowa niejedno ma imię, co udowadnia wirtuoz gitary klasycznej Krzysztof Meisinger. 22 marca artysta wystąpi w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie z projektem „Vivaldissimo”. Zabrzmią najpiękniejsze lutniowe koncerty barokowe, przepojone fantastyczną energią oraz niepowtarzalnym urokiem. Inne odcienie baroku zaprezentuje festiwalowej publiczności niemiecka sopranistka Simone Kermes, która wraz z orkiestrą Amici Veneziani wykona cykl arii i pieśni o miłości. Wisienką na torcie będzie zaś odwołanie się do transkrypcji, czyli przetworzenia muzyki barokowej na język jazzu.

To, że wraz z MACV – Zespołem Instrumentów Dawnych WOK – zagra trio Andrzeja Jagodzińskiego, jest gwarantem artyzmu, nowoczesności i sukcesu. Projekt „Jazz Sebastian Bach” (13 marca, Basen Artystyczny WOK) uznaję zatem za punkt obowiązkowy tegorocznej edycji wydarzenia.

 



Źródło: Gazeta Polska Codziennie, gpcodziennie.pl

#Andrzej Jagodziński Trio #„Jazz Sebastian Bach” #warszawska opera kameralna #Festiwal Oper Barkowoych #Armide #Simone Kermes

Anna Krajkowska