2016 rok był dla polskiej kinematografii niezwykle owocny. Tak wynika z raportu przedstawionego przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, według którego w zeszłym roku na rodzime produkcje sprzedano powyżej 12,8 miliona biletów. Rekordowa okazała się również całkowita frekwencja kinowa, która wyniosła ponad 51,5 miliona widzów, a polskie produkcje z powodzeniem konkurowały z amerykańskimi blockbusterami.
Rekordy frekwencyjne w kinach, sukcesy uznanych twórców, głośne debiuty, mocna pozycja filmu dokumentalnego oraz szersza sprzedaż zagraniczna rodzimych filmów wyróżniały polską kinematografię w 2016 roku - możemy przeczytać w wydanym przez PISF komunikacie.
Statystyki mówią same za siebie - sprzedaż biletów na polskie filmy w 2016 roku osiągnęła nienotowany od wielu lat wynik. Na rodzime produkcje sprzedano niespełna 13 milionów biletów, a całkowita frekwencja kinowa wyniosła ponad 50 milionów widzów. Niekwestionowanym królem polskiego boxoffice’u okazał się
„Pitbull. Niebezpieczne kobiety” Patryka Vegi (ponad 2,7 miliona widzów). Na drugim miejscu uplasowała się
„Planeta Singli” Mitji Okorna (prawie 2 miliony kinomanów). Wielki sukces frekwencyjny odniósł także
„Wołyń” Wojciecha Smarzowskiego (prawie 1,5 miliona sprzedanych biletów).
Kolejnym sukcesem okazały się produkcje debiutantów. W tym miejscu nie sposób nie wymienić na pierwszym miejscu
"Ostatniej rodziny" debiutującego za kamerą Jana P. Matuszyńskiego, którego filmowa interpretacja losów rodziny Beksińskich zyskała uznanie nie tylko na festiwalu w Gdyni, ale i na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Locarno.
„Córki Dancingu” Agnieszki Smoczyńskiej doczekały się nagrody na festiwalu Sundance, a wstrząsający
„Plac zabaw” Bartosza M. Kowalskiego nagród na Warszawskim Festiwalu Filmowym i BFI w Londynie. Jak możemy przeczytać w opublikowanym przez PISF podsumowaniu, sukcesy odnosili również twórcy filmów krótkometrażowych. Brązowy medal 43. edycji studenckich Oscarów przyznano Klarze Kochańskiej za krótkometrażową etiudę fabularną „Lokatorki”, a na shortliście tytułów walczących o nominację do Oscara w kategorii krótkometrażowy film dokumentalny znalazły się „Więzi” Zofii Kowalewskiej.
Polskie kino odnosi sukcesy nie tylko nad Wisłą - Tomasz Wasilewski, reżyser
"Zjednoczonych Stanów Miłości" został nagrodzony Srebrnym Niedźwiedziem za scenariusz podczas 66. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie. Nagrody Europejskiej Akademii Filmowej odebrali Radosław Ochnio (za realizację dźwięku do filmu
„11 minut” Jerzego Skolimowskiego) oraz Małgorzata Szumowska, która otrzymała Nagrodę Publiczności za film
„Body/Ciało”. Podczas 73. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji Nagrodą Złotego Lwa za całokształt twórczości został uhonorowany Jerzy Skolimowski. Na prestiżowym Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Toronto swoje światowe premiery miały filmy:
„Powidoki” Andrzeja Wajdy i
„Zaćma” Ryszarda Bugajskiego. Z kolei na festiwalu Sundance pokazano premierowo polsko-francuską koprodukcję
„Niewinne” Anne Fontaine.
Również polscy dokumentaliści byli obecni w 2016 roku na najważniejszych międzynarodowych festiwalach. Nagrodę za najlepszą reżyserię w konkursie World Cinema Documentary Competition na festiwalu Sundance otrzymał
Michał Marczak za „Wszystkie nieprzespane noce”. Debiutancki dokument Anny Zameckiej
„Komunia” wygrał sekcję Tydzień Krytyki Filmowej w Locarno, a „Kiedy ten wiatr ustanie” Anieli Gabryel został nagrodzony na festiwalu IDFA w Amsterdamie. Wielokrotnie nagradzane były także m.in.: „Dotknięcie Anioła” Marka Tomasza Pawłowskiego, „Bracia” Wojciecha Staronia, „Dwa światy” Macieja Adamka, „Mów mi Marianna” Karoliny Bielawskiej, „Koniec świata” Moniki Pawluczuk czy „Łowcy miodu” Krystiana Matyska. Film Piotra Stasika „21 x Nowy Jork” był nominowany do Europejskiej Nagrody Filmowej.
Więcej na
stronie Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Źródło: www.pisf.pl,niezalezna.pl
#filmy #kino #Pitbull #Wołyń #Ostatnia Rodzina #PISF
Chcesz skomentować tekst? Udostępnij treść i skomentuj w mediach społecznościowych.
MJ