W „Wizji Ezechiela” widzimy malarza ubranego w sybiracki szynel – rekwizyt znany z wielu jego obrazów, symbolizujący walkę o niepodległość Polski. Tuż za plecami malarza pojawia się górująca nad nim postać Chrystusa w koronie cierniowej. Pejzaż w tle to pole kości znane z przepowiedni Ezechiela. Temat proroka pojawia się na obrazach artysty kilkakrotnie, po raz pierwszy właśnie w 1914 roku. Wykorzystanie biblijnej historii jest symbolicznym odwołaniem do kolosalnych zniszczeń i pożogi I wojny światowej. W obrazach z tej serii nie brak jednak również nadziei na odzyskanie niepodległości przez Rzeczpospolitą.
Drugi z oferowanych autoportretów Malczewskiego pochodzi z 1920 roku, czyli pozornie nie odwołuje się już do rzeczywistości uciemiężonej przez obce narody Polski. Towarzyszą mu jednak nadal te same upiory, co kiedyś: dwie Erynie okrywające swoje głowy ciemnymi chustami, boginie chaosu i wojny, które powrócić miały w niedalekiej przyszłości.
Oprócz Malczewskiego licytować można będzie nastrojowe płótno Józefa Chełmońskiego, scenę z Kozakiem Józefa Brandta oraz sielankowy obraz małopolskiej wsi Włodzimierza Tetmajera. Pod młotek trafią również prace artystów z niezwykle popularnej École de Paris z Melą Muter na czele. Niewątpliwą atrakcją są obrazy reprezentantów dawno nie wystawianej Szkoły Wileńskiej, między innymi Jerzego Hoppena i Bronisława Jamontta.
DESA Unicum jak zwykle przygotowała wspaniałą wystawę, którą przed aukcją można zwiedzać za darmo w siedzibie DESY przy ul. Pięknej 1 A, w Warszawie.