PODMIANA - Przestają wierzyć w Trzaskowskiego » CZYTAJ TERAZ »

"Druga Rzeczpospolita w 100 przedmiotach". Niezwykła podróż wgłąb historii i dowód polskiej kreatywności

Polscy projektanci z czasów dwudziestolecia przebojem wdarli się do światowej elity. Jak nikt potrafili łączyć modne wówczas trendy modernizmu czy art deco z motywami oddającymi wielokulturowy charakter młodego państwa. Przedstawione w książce Andrzeja Fedorowicza przedmioty są nie tylko „kamieniami milowymi” historii II Rzeczypospolitej, ale potrafią zachwycać do dziś.

Książka Andrzeja Fedorowicza ukazała się nakładem Wydawnictwa Fronda
Książka Andrzeja Fedorowicza ukazała się nakładem Wydawnictwa Fronda
fot. Wydawnictwo Fronda/ mat.pras.

Druga Rzeczpospolita trwała zaledwie 20 lat, ale wciąż budzi fascynację. Nic dziwnego – w historii Polski niewiele było okresów tak wielkiej kreatywności i mobilizacji we wszystkich możliwych dziedzinach. Pozbawiony państwa naród po 123 latach musiał wymyślić je na nowo. I zrobił to, począwszy od państwowej symboliki, publicznych gmachów, szkolnych podręczników i masowych organizacji poprzez mundury i broń dla wojska aż po najdrobniejsze przedmioty codziennego użytku. Polacy w dwudziestoleciu żyli, kochali, bawili się i pracowali jak inni ludzie tej epoki, ale robili to we własnym, niepowtarzalnym i niespotykanym gdzie indziej stylu.

Świadectwem tego okresu w dziejach Polski są towarzyszące im przedmioty. Zwyczajne i niezwyczajne zarazem. Każdy z nich opowiada bowiem historię, którą trudno zrozumieć bez właściwego kontekstu. Dlatego książka ta nie jest zwykłym albumem ze zdjęciami. To nowy sposób opowiedzenia dziejów społecznych, politycznych, wojskowych, technicznych i kulturalnych II Rzeczypospolitej poprzez przedmioty, które identyfikują ją jako odrodzone, niepodległe i pełne młodzieńczej energii państwo.

Wśród zaprezentowanych w książce przedmiotów znalazły się: lalka szrajerka “Shirley Temple “ i odbiornik radiowy Detefon, Koziołek Matołek i inne polskie komiksy, bombowiec Łoś, myśliwiec p-11c, pistolet vis i pojazdy pancerne z peryskopem odwracalnym Rudolfa Gundlacha, reklamy; „Cukier krzepi”, Polskiego Fiata 508 i Olla Gum, wieżowiec Prudential i obrotowy parkiet restauracji Adria, port w Gdyni i transatlantyk Batory, podkładka pod kufel z reklamą piwa Haberbusch i Schiele, opakowanie papierosów Egipskie, sławojka: toi-toi wszech czasów, Luxtorpeda – polskie pendolino lat 30. i Piękna Helena Pm 36-1, płyta wytwórni Syrena-Electro z nagraniem orkiestry Golda i Petersburskiego, motocykl Sokół, kamper na podróż dookoła świata i walcarka Tadeusza Sędzimira, meble w stylu art déco i naczynia z cukierni Ziemiańska, Dworzec Główny w Warszawie i Sala Sejmu Śląskiego.

 Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa Fronda.

 

 



Źródło: Wydawnictwo Fronda, mat. pras., niezalezna.pl

#Andrzej Fedorowicz

redakcja