Archaeological Legacy Institute z Oregonu ogłosił niedawno, iż znaleziono przekonujące dowody na to, że obiekt sfotografowany w płytkiej lagunie przylegającej do Półwyspu Taraia i w pobliżu wyspy Nikumaroro na środkowym Pacyfiku jest w rzeczywistości kadłubem Lockheed Model 10 Electra, którym lecieli Amelia Earhart i nawigator Fred Noonan. Nikumaroro znajduje się około 640 kilometrów na południowy wschód od Howland Island, więc z pewnością znajduje się w zasięgu, w którym Earhart i Noonan zmierzali.
Wrak pojawiał się i znikał
Cylindryczny przedmiot zwany Obiektem Taraia została prawdopodobnie zaobserwowany po raz pierwszy w 1938 roku lub zaledwie rok katastrofie. Od tego czasu wielokrotnie widziano go na zdjęciach satelitarnych i lotniczych. Obiekt Taraia stał się widoczny w lagunie w 2015 roku po przejściu cyklonu tropikalnego, a następnie znów powoli zniknął pod osadem, aż do ubiegłego roku, gdy pojawił się ponownie.
Opierając się na wcześniejszych pracach śledczych przeprowadzonych przez International Group for Historic Aircraft Recovery (TIGHAR), dr Richard Pettigrew z Archaeological Legacy Institute ogłosił zamiar wysłania zespołu ekspertów na wyspę Nikumaroro jeszcze w tym roku, aby przyjrzeć się z bliska i zbadać obiekt Taraia.
Co skrywa wyspa?
Być może Earhart i Noonan zostali zmuszeni do awaryjnego lądowania w Nikumaroro, przetrwali przez jakiś czas, ale ostatecznie zmarli na wyspie, nie doczekując się pomocy. Gdyby to było prawdą, oznacza to oczywiście, że być może uda się odnaleźć ich szczątki.
Dr Richard Pettigrew i jego zespół badawczy, pracując nad analizą zdjęć, nie chcieli wzbudzać niepotrzebnej sensacji, ale teraz są przekonani, że Obiekt Taraia jest prawdopodobnie kadłubem samolotu Earhart.
Jestem świadomy frustrującej historii trwających dziesięcioleci poszukiwań Earhart i Noonan. Jako profesjonalny archeolog i naukowiec, jestem dość ostrożny, gdy rozważam dowody za lub przeciw ważnej hipotezie, takiej jak ta. Teraz, sprawdzając Obiekt Taraia, możemy w końcu uzyskać to absolutne potwierdzenie.
– napisał Pettigrew w oświadczeniu.
Badania obiektu na miejscu rozpoczną się w sierpniu 2025 roku.