Koszulka "RUDA WRONA ORŁA NIE POKONA" TYLKO U NAS! Zamów już TERAZ!

24 m kw. ma szkic Rafaela

Rysunek Rafaela, według którego artysta namalował watykański fresk „Szkoła Ateńska” wrócił po renowacji do Biblioteki Ambrosiana w Mediolanie. To największy na świecie renesansowy szkic zachowany w całości. Będzie wystawiony w jednej z sal biblioteki, którą na potrzeby ekspozycji zaprojektował architekt Stefano Boeri. Dzieło umieszczono w ogromnej gablocie, pod szybą o powierzchni 24m2. Konserwację sponsorował kolekcjoner dzieł sztuki Giuseppe Rabolini.

Fragment rysunku Rafaela z kartonu przechowywanego z Biblioteka Ambrosiana
Fragment rysunku Rafaela z kartonu przechowywanego z Biblioteka Ambrosiana
© Veneranda Biblioteca Ambrosiana/Mondadori Portfoli

Przed powstaniem fresku malarze rysowali najpierw sceny na papierze, dziurkowali główne kontury rysunku, a następnie przyczepiali karton na ścianę i posypywali pyłem z węgla drzewnego, aby przenieść zarysy na mur. Tak m.in. powstała „Ostatnia wieczerza" Leonarda. Kartony do fresków ulegały zniszczeniu. Jednak dzieło Rafaela jest nietypowe. Artysta wykonał w pełnej skali, bardzo szczegółowy rysunek przygotowawczy, aby pokazać papieżowi Juliuszowi II, jak będzie wyglądał efekt finalny w jednym z apartamentów papieskich zwanym Stanza della Segnatura. Papier jest perforowany, ale tylko po to, by stworzyć kolejny, który posłużył do przeniesienia zarysów na ścianę.

Karton ze szkicem Rafaela 

Konserwację rysunku nadzorowali eksperci z Muzeów Watykańskich, Wyższego Instytutu Konserwacji i Restauracji w Rzymie oraz Centrum Konserwacji i Restauracji La Venaria Reale. Dwie podpory z płótna i papieru, dodane pod koniec XVIII wieku po tym, jak dzieło zostało zrabowane przez wojska Napoleona i przewiezione do Francji, rozkleiły się w kilku miejscach i były częściowo zagrzybione. Wypaczenia spowodował też klej winylowy zastosowany podczas renowacji w latach 60. XX wieku. Szanując XVIII-wieczną podkładkę, konserwatorzy wzmocnili dzieło trzema warstwami japońskiego papieru i jednym płótnem, co przywróciło równą powierzchnię kartonu.

W pałacu watykańskim są cztery stanze ozdobione przez Rafaela i jego uczniów: Stanza dell'Incendio di Borgo, Stanza della Segnatura, Stanza di Eliodoro, Stanza di Constantino.

Stanza della Segnatura z freskiem Rafaela

Stanza della Segnatura, nazwana została od urzędującego w niej wysokiego trybunału kościelnego, któremu przewodniczył papież. W sali tej są trzy freski – „Szkoła Ateńska”, „Dysputa o Najświętszym Sakramencie” i „Parnas”. Stanza di Eliodoro wzięła swą nazwę od fresku „Wygnanie Heliodora ze świątyni”, jest tu także dzieło „Msza Bolseńska” i „Św. Piotr w więzieniu”. Stanza dell'Incendio di Borgo pokazująca pożar Borgo i Stanza di Constantino poświęcona Konstantynowi były malowane przez zespół pomocników i uczniów Rafaela już po jego śmierci.

 



Źródło: theartnewspaper.com

#mediolan #Biblioteca Ambrosiana #Stanze Rafaela #Stanze Watykańskie #renesans #karton do fresku #Rafael

Magdalena Łysiak