Ponad 2,3 tys. podmiotów złożyło 11,5 tys. wniosków o pomoc za pomocą elektronicznej platformy uruchomionej po wybuchu pandemii – poinformował rzecznik WOT płk Marek Pietrzak. WOT zachęcają, by występując o pomoc jak najczęściej korzystać z tej aplikacji.
- Druga fala pandemii skutkuje zwiększoną liczbą wniosków o wsparcie działań przeciwkryzysowych samorządów, systemu ochrony zdrowia, służb sanitarnych, ośrodków pomocy społecznej i innych instytucji przez żołnierzy Wojsk Obrony Terytorialnej
- poinformował we wtorek płk Pietrzak.
Przypomniał, że z myślą i usprawnieniu tego procesu w marcu br. uruchomiono "Platformę Wsparcia WOT", dzięki której proces składania wniosków o pomoc wojska "został maksymalnie uproszczony i odbiurokratyzowany".
- Do tej pory na platformie zarejestrowało się 2385 podmiotów, które złożyły 11,5 tys. wniosków o pomoc wojska. Najczęściej z platformy korzystały wojewódzkie i powiatowe stacje sanitarno–epidemiologiczne, ośrodki pomocy społecznej, wydziały i zespoły zarządzania kryzysowego, szpitale, centra krwiodawstwa, organizacje charytatywne, domy dziecka
- podsumował rzecznik.
Jak dodał, najefektywniej platforma była wykorzystywana w maju i czerwcu, a wraz łagodzeniem obostrzeń sanitarnych malała też liczba wniosków – zarówno wszystkich, jak i składanych za pomocą elektronicznego narzędzia. Obecnie, wraz ze wzrostem zaangażowania różnych instytucji w działania przeciwkryzysowe, rośnie też liczba wniosków o wsparcie do WOT - poinformował płk Pietrzak.
WOT zachęcają, aby przy składaniu wniosków jak najczęściej korzystać naszej platformy z aplikacji dostępnej pod adresem: https://pomocwot.ron.mil.pl. Korzystać z niej mogą tylko zarejestrowane podmioty. Aby się zarejestrować, należy wysłać email z na adres: pomocwot(at)mon.gov.pl, w odpowiedzi wnioskodawca otrzyma wiadomość z prośbą o przesłanie szczegółowych danych niezbędnych do rejestracji. Po przejściu rejestracji użytkownik otrzymuje pełen dostęp do usługi.
Całkowity nadzór nad wnioskami mają wojewodowie. Oni lub wskazane przez nich osoby oceniają każdy wniosek, zatwierdzają go lub odrzucają. W razie zatwierdzenia wniosek trafia bezpośrednio do brygady właściwej dla danego rejonu.
Obsługa aplikacji ogranicza się do wypełnienia interaktywnego formularza, w którym wnioskodawca wskazuje miejsce i zakres pomocy oraz nadaje jej priorytet. Formularz ten jest widoczny dla koordynatora WOT ds. współpracy z brygady, który pod wskazany adres kieruje żołnierzy WOT z pomocą. Zlecający zadanie może na bieżąco śledzić postęp jego realizacji.
Ochotnicy WOT wspierają służbę zdrowia w pobieraniu wymazów, opiekują się osobami samotnymi i starszymi, które przebywając w kwarantannie potrzebują pomocy, udzielają też wsparcia policji w monitorowaniu przestrzegania zasad izolacji związanych z pandemią koronawirusa.