Pandemia koronawirusa Covid-19 wpłynęła na nasze zachowania. Zmieniły się nawet nasze nawyki zakupowe. Mimo złagodzenia przez rząd restrykcji, nie wróciły one do dawnej normy. Jak wynika z raportu pt. „Global State of the Consumer Tracker” ponad jedna czwarta Polaków nie czuje się bezpiecznie podczas zakupów w sklepach stacjonarnych. Jak powinny wyglądać nasze wizyty w sklepie, aby nie zagrażały naszemu zdrowiu? Czego oczekują konsumenci od sieci sprzedaży?
Nasze decyzje zakupowe są obecnie głównie determinowane przez obawy o zdrowie rodziny. Aż trzy czwarte Polaków wciąż obawia się o bezpieczeństwo swoich bliskich. To najwyższy wskaźnik w Europie.
Jak robimy i jak będziemy robić zakupy?
Według podanych danych po produkty spożywcze nadal będziemy wybierać się do punków stacjonarnych. Globalnie jedynie 14 proc. osób wskazuje, że wybierze drogę online. W Polsce jedzenie w sieci kupuje zaledwie 4 proc. klientów. Większość (83 proc.) decyduje się na wizytę w offline.
W marcu w sklepach stacjonarnych zostały wprowadzone odpowiednie przepisy mające uchronić klientów przed zakażeniem Covid-19. Zalecane jest płacenie kartą płatniczą metodą zbliżeniową, przy kasach stanęły plastikowe przesłony, a na podłogach linie wskazujące prawidłową odległość pomiędzy klientami. Sklepy coraz częściej wprowadzają również nowoczesne rozwiązania, np. do dezynfekcji wózków sklepowych, czy związane z odbiorem zamówienia dokonanego online.
Jedno jest pewne. Punkty sprzedaży, które chcą zyskać zaufanie swoich klientów, muszą zadbać o najwyższe standardy bezpieczeństwa i zapewnić szybką, bezinwazyjną obsługę. Osoby odwiedzające placówki wymagają m.in. ograniczenia do minimum kontaktów z personelem i innymi klientami oraz zapewnienia odpowiednich środków do ochrony i dezynfekcji.
Dlaczego higiena w sklepach jest i będzie tak ważna? Według danych Polskiej Rady Centrów Handlowych, każdego miesiąca centra handlowe odwiedza średnio około 120-150 mln osób. Część z nich korzysta ze sklepów spożywczych znajdujących się na ich terenie dotykając produktów, koszyków i wózków sklepowych. Pozostawiając na nich bakterie, wirusy i inne zagrożenia.
Sektor handlowy nie był przygotowany na pandemię. Obecnie jednak sieci handlowe stawiają na rozwój narzędzi, które pozwolą im efektywnie funkcjonować w post-covidowej rzeczywistości. Kluczowa w najbliższym czasie będzie transformacja cyfrowa placówek – wprowadzanie aplikacji, kas samoobsługowych, bramek RFID, które same będą identyfikowały ceny towarów, oraz systemów rejestrujących liczbę klientów.