Według danych Selectivv, firmy analizującej dane o użytkownikach urządzeń mobilnych, konsumenci odwiedzający centra handlowe przesuwają zakupy na inne dni tygodnia, również z soboty. Jeszcze w 2018 r. niedziela odpowiadała za 14,5 proc. tygodniowego ruchu klientów w centrach handlowych, zaś w 2020 r. handlowe niedziele to już tylko 11,1 proc.
- Polacy przyzwyczaili się do niedziel wolnych od handlu i nawet gdy istnieje możliwość odwiedzenia galerii handlowych w te dni, to wybierają inne formy spędzania czasu - powiedział "Rz" dyrektor w Selectivv, Marcin Augustyniak.
Dużo popularniejsze stało się kupowanie w poniedziałek czy piątek.
- W dużych miastach wiele osób nadal pracuje w systemie zdalnym, co powoduje, że zakupy można planować inaczej, niż miało to miejsce przed pandemią. Dlatego widać przesunięcia na dni inne niż weekendowe
- zauważył Andrzej Faliński, prezes Forum Dialogu Gospodarczego.
Gazeta zwraca uwagę, że w związku z pandemią pojawiło się nowe ograniczenie w handlu: godziny dla seniorów. - Powoduje to dla sklepów straty, dlatego tym bardziej powinien zostać zniesiony zakaz handlu w niedzielę, aby móc te straty niwelować - oceniła Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.