Wyszukiwanie

Wpisz co najmniej 3 znaki i wciśnij lupę
Reklama
Gospodarka

Wsparcie ekspansji chińskiej gospodarki kosztem polskiej. Poczta Polska otwiera rynek dla Temu

Branża e-commerce wyraziła stanowczy sprzeciw wobec decyzji Poczty Polskiej o nawiązaniu strategicznego partnerstwa z chińską platformą sprzedażową Temu. Domaga się natychmiastowego wstrzymania tej decyzji, szkodliwej dla rynku, dla polskich przedsiębiorców i konsumentów.

Decyzja Poczty Polskiej, która jest nie tylko spółką skarbu państwa, ale i największym polskim pracodawcą, stoi w rażącej sprzeczności z deklaracjami Rady Ministrów, jak też z wcześniejszymi postulatami ochrony polskich przedsiębiorców przed nieuczciwą konkurencją spoza UE – przekazała w swoim stanowisku Izba Gospodarki Elektronicznej. – Jest to dla nas decyzja niezrozumiała i będzie nieść ze sobą szkodliwe skutki dla gospodarki. To akt bezpośredniego wsparcia ekspansji chińskiej gospodarki kosztem polskiej. Stoi to również w sprzeczności z działaniami podejmowanymi przez UE – uważa izba. 

Reklama

Poczta Polska zapowiedziała we wtorek nawiązanie partnerstwa strategicznego z platformą Temu. Ta współpraca ma poprawić jakość usług, zwiększyć niezawodność dostaw oraz objąć zasięgiem całą Polskę, co ma wpłynąć na większe zadowolenie klientów z usług. 

Izba przypomina, że od 2020 r. rząd Chin wdrożył programy masowego wsparcia eksportu e-commerce (subsydia, ulgi podatkowe, działania promujące sprzedaż bezpośrednią), co obniża koszty chińskich sprzedawców o 20 proc. Efektem tych działań jest nieuczciwa przewaga konkurencyjna chińskich firm. Tylko w 2022 r. wartość eksportu e-commerce z Chin wyniosła 224 mld dol., przy imporcie o wartości jedynie 81 mld dol.

Polscy przedsiębiorcy od lat zwracają uwagę na nierówne warunki konkurencji z podmiotami chińskimi. Mimo to spółka skarbu państwa ma podpisać porozumienie o strategicznym partnerstwie z platformą Temu. To także cios wymierzony w unijną strategię budowania bezpiecznego i zrównoważonego handlu elektronicznego i wszelkich działań zmierzających do wzmocnienia konkurencyjności europejskiej gospodarki – podkreśla izba. 

W czasie gdy Poczta Polska nawiązuje współpracę z Temu, w Skandynawii narasta sprzeciw wobec chińskich platform. Ministrowie odpowiedzialni za środowisko i klimat Szwecji, Danii i Norwegii spotkali się wiosną w Brukseli, aby połączyć siły przeciwko Temu, ­Shein oraz Wish. W Skandynawii szeregi zwierają również organizacje przedsiębiorców. Rząd Danii utworzył nawet grupę roboczą do dialogu z biznesem, aby sprostać platformom stosującym nieuczciwe metody.

O tym, że Temu wykorzystuje kontrowersyjne praktyki marketingowe, takie jak fałszywe oferty rabatowe, nieuczciwe gry losowe czy fałszywe recenzje, alarmują stowarzyszenia konsumenckie w UE, zrzeszone w organizacji BEUC. Należy do niej również polska Federacja Konsumentów. Jesienią 2024 r., na ich wniosek, KE rozpoczęła przegląd działalności Temu. Naruszenia, których dopuszcza się Temu, spotkały się z reakcją unijnych i krajowych organów, które prowadzą szereg postępowań wobec tej platformy. Zdecydowane działania podejmuje również UOKiK, który w ostatnich dniach postawił platformie zarzuty w związku z niewłaściwym informowaniem przez nią konsumentów o obniżkach czy promocjach.
 

Źródło: Gazeta Polska Codziennie
Reklama