Podczas Kongresu 590 w Jasionce odbyła się debata, w czasie której uczestnicy dyskutowali, jak innowacyjne rozwiązania oraz współpraca z sektorem naukowo-badawczym mogą przełożyć się na lepszą ofertę kolei, zarówno dla podróżnych, jak i partnerów biznesowych. Prelegenci mówili m.in. o tym, jak innowacje teleinformatyczne wpływają na rozwój tej gałęzi transportu.
W debacie udział wzięli: wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, Mirosław Antonowicz – członek zarządu PKP S.A., Radosław Zawierucha – członek zarządu PKP Informatyki, Mirosław Gilarski – prezes zarządu PKP Telkol, Piotr Podgórski – prezes zarządu Xcity Investment.
– Idziemy w kierunku szerokiego programu innowacji. Można to nazwać strategią badawczą w zakresie innowacji. Rozmawiamy ze spółkami, chcemy powołać komitet innowacji. Zaczęło się od Innowacyjnych Dworców Systemowych – klasy A, klasy B. Kolejne stacje ładowania aut elektrycznych w tej chwili są przygotowywane w Gdyni, w Gdańsku-Wrzeszczu i Warszawie Centralnej, analizujemy pozostałe stacje. Podpisany został list intencyjny z Polską Pocztą, dotyczący stacji ładowania. Paczkomaty na dworcach – to usługa logistyczna, dzięki której można nadać i odebrać przesyłkę
– mówił Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A.
Podkreślił również, że wspólnie z KPRM wskazano na bardzo istotne innowacje związane z mikronawigacją na dworcach.
– Rozpoczęliśmy wdrażanie w Bydgoszczy i Warszawie Centralnej. To ułatwienie dla klienta, żeby wiedział, co się dzieje – ¬SMS-em otrzyma informację np. o opóźnieniu pociągu. Wszystkie dworce muszą być dostosowane do potrzeb klienta. Modernizacja dworców sprzyja np. osobom niepełnosprawnym
– dodał Antonowicz.
Członek zarządu PKP S.A. dodał, że PKP rozmawia również ze start-upami. – Rozmowy dotyczyły bezpieczeństwa na przejazdach – to bardzo ważne. Myślę, że współpraca kolei ze start-upami to przyszłość, którą musimy rozwijać. Innowacje to trend XXI wieku na polskiej kolei – wskazał.
Rafał Zawierucha, członek zarządu PKP Informatyki, podkreślił, że na początku 2018 r. spółka uruchomiła aplikację Bilkom, która umożliwia na urządzeniach mobilnych nie tylko wyszukanie połączenia, ale i zakup biletu w ofercie łączonej, ale jeszcze nie w pełnej funkcjonalności.
– Koniec 2018 r. (9 grudnia) to czas wejścia oferty Wspólnego Biletu – jeden bilet i jedna płatność. Aplikacja pozwala również wyszukać w wybranej relacji najtańszą kombinację, została też wprowadzona taryfowa – im dalsza jest podróż, tym taniej płacimy
– podkreślił.
Zawierucha zauważył, że w tej chwili w ofercie jest już zdecydowana większość przewoźników pasażerskich w kraju.
– Część firm nie zrozumiała jeszcze korzyści, które płyną z integracji w ramach aplikacji. Na razie gotowości do sprzedaży Wspólnego Biletu w internecie nie zgłaszają Koleje Mazowieckie – mówił.
Z kolei prezes zarządu PKP Telkol Mirosław Gilarski mówił o aplikacji dla pasażerów Mój Dworzec.
– Na urządzeniu mobilnym widzimy ścieżkę, jak dojść do kasy z użyciem wind czy pochylni – wyjaśnił.
– To również duże ułatwienie dla osób z niepełnosprawnościami, np. na wózkach inwalidzkich. Na dworcach kolejowych instalowane będą nadajniki sygnału radiowego, który można odebrać przy pomocy smartfona czy tabletu.
– mówił. Dodał, że system umożliwi w przyszłości realizacje płatności za bilet.
Piotr Podgórski, prezes Xcity Investment mówił o działalności spółki.
– To spółka, która powstała w 2015 r. Z jednej strony zajmuje się selekcją nieruchomości, ale w istocie dotyczy to nieruchomości w centrach miast, które mogą być wykorzystane do komercyjnego zagospodarowania. W części z nich jest możliwa budowa dworca. Spółka generalnie zajmuje się projektami hoteli, mieszkań czy biur
– wyjaśnił.
Podczas debaty pojawił się również temat gruntów, które należą do PKP S.A. – rozmawiano o potencjale kolejowych nieruchomości i tworzeniu nowych przestrzeni miejskich. Mirosław Antonowicz podkreślił, że od 2017 r. istnieje strategia długoterminowego zagospodarowania posiadanych nieruchomości.
– Nieruchomości wykorzystujemy poprzez najem i dzierżawę, z tego tytułu PKP w 2018 r. uzyskało prawie 800 mln zł. Niezależnie od tego pośrednio uczestniczymy w programie rządowym Mieszkanie Plus, dzięki któremu możliwe jest wybudowanie 17 tys. mieszkań. Mowa tutaj o Szczecinie, Warszawie i Wrocławiu. Działamy również logistycznie – specyfikacja nieruchomości zwróciła uwagę na potencjał logistyczny w nieruchomościach deweloperskich. Przymierzamy się wspólnie z Xcity do bardzo szybko rosnącego rynku powierzchni magazynowych, a także związanego z terminalami
– dodał.
Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel tłumaczył, co zrobić, aby zwiększyć konkurencyjność transportu kolejowego.
– Pociągi z kontenerami muszą po czymś pojechać, czyli musi być infrastruktura liniowa, ale również inwestycje w tabor. Takich inwestycji do tej pory nie było. My podejmujemy konkretne działania. Musi być również miejsce, żeby towar załadować i rozładować, więc prowadzimy działania w związku z terminalami. Myślenie o usłudze logistycznej – poprowadzeniu klienta od drzwi do drzwi – też ma temu służyć
– powiedział.