GP: Za Trumpa Europa przestanie być niemiecka » CZYTAJ TERAZ »

W 2020 r. o 58 proc. więcej wezwań dla kierowców bez ważnej polisy OC

W 2020 roku liczba wezwań do wniesienia opłaty w związku z brakiem ważnej polisy OC posiadaczy pojazdów mechanicznych przekroczyła 199 tys. tj. o 58 proc. więcej rdr - poinformował Polską Agencję Prasową (PAP) Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. UFG podał, że osoby bez polisy OC to najczęściej mężczyźni w wieku 30-39 lat.

Zdjęcie ilustracyjne / pixabay.com/jarmoluk/creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.pl

Jak podał Fundusz, w roku pandemii Covid-19, której efektem było wprowadzenie wielu ograniczeń w aktywności społecznej i gospodarczej, ruch na polskich drogach był wyraźnie mniejszy niż w 2019 r. Świadczą o tym m.in. dane o liczbie szkód zgłoszonych zakładom ubezpieczeniowym, których było w 2020 r. o 13,2 proc. mniej niż w 2019.

Według UFG pandemia stała się też dla wielu kierowców wytłumaczeniem braku ważnej polisy OC. Najczęściej zasłaniają się brakiem kontaktu z agentem, ubezpieczycielem czy placówką pocztową.

Jak ocenił wiceprezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego Hubert Stoklas, trudno przyjąć takie tłumaczenie w sytuacji, gdy możliwość zakupu polisy przez Internet lub telefon stała się obecnie standardem. Dodał, że Fundusz oczywiście wnikliwie analizuje każdą indywidualną sprawę, w której zabrakło ochrony ubezpieczeniowej i niestety zdarzają się przypadki, w których takie wyjaśnienie jest uzasadnione.

W wielu innych przypadkach słowo 'pandemia' stało się słowem-wytrychem, a powołanie się na nią nie zostało w jakikolwiek sposób udokumentowane

– ocenia. 

Wskazał, że trzech na czterech nieubezpieczonych w 2020 r. kierowców to mężczyźni, najwięcej przypadków (ok. 25 proc. wszystkich) było w przedziale wiekowym 30-39 lat. Najwięcej wezwań wystawiono dla mieszkańców Mazowsza, gdzie zarejestrowanych jest najwięcej pojazdów. Największy odsetek nieubezpieczonych występował jednak na Dolnym Śląsku, co trzeba zapewne tłumaczyć liczbą aut sprowadzonych do tego województwa zza granicy, celem ich późniejszej odsprzedaży. Najmniejszy odsetek nieubezpieczonych zanotowano w 2020r. na Podkarpaciu.

Kolejny częsty przypadek, to nieopłacenie pełnej składki ubezpieczeniowej za poprzedni okres ubezpieczenia. Umowa OC zostanie przedłużona na kolejne dwanaście miesięcy tylko wtedy, kiedy jej nie wypowiemy i opłacimy wszystkie raty składki ubezpieczeniowej.

Jeśli nie zapłacimy którejkolwiek raty, to ubezpieczenie wygasa wraz z upływem okresu, na który zostało wykupione

– wskazał.

Fundusz przypomniał, że sprawdzenia ważności polisy OC posiadacza pojazdu można dokonać w prosty i szybki sposób, bezpłatnie i bez konieczności pozostawienia danych osobowych. Wszystko odbywa się przez stronę internetową Funduszu lub w smartfonie z użyciem aplikacji UFG Na Wypadek. Wystarczy wpisać w odpowiednie pola numer rejestracyjny interesującego nas pojazdu, a uzyskamy informacje o tym, czy polisa jest ważna i jaki zakład ubezpieczeń ją wystawił.

W 2021 r. wysokość opłaty za brak ważnej polisy OC dla samochodów osobowych wynosi 5 600 zł.

Taką kwotę trzeba zapłacić, gdy przerwa w ubezpieczeniu przekracza czternaście dni. Jeżeli przerwa trwa nie więcej niż trzy dni, opłata wynosi 1 120 zł, a od czterech do czternastu dni – 2 800 zł

 – podało UFG.

Fundusz wskazał, że 2/3 nieubezpieczonych posiadaczy pojazdów otrzymało wezwania na kwotę w pełnej wysokości. Tymczasem średnia cena polisy OC wynosiła w ub. roku zaledwie 500 zł, z kolei, jak podaje Polska Izba Ubezpieczeń, wartość przeciętnej szkody wzrosła w 2020 r. do 8,2 tys. zł.

 

 



Źródło: niezalezna.pl, Centrum Prasowe PAP

#bezpieczeństwo na drodze #transport #raport #moto

Konrad Wysocki