Wyszukiwanie

Wpisz co najmniej 3 znaki i wciśnij lupę
Reklama
Gospodarka

Na europejskich drogach rozpoczęły się testy samochodu z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe

BMW Group rozpoczyna na europejskich drogach testy praktyczne pojazdów z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe, które niebawem mają trafić do produkcji. Prototypy BMW i Hydrogen NEXT będą wykorzystywane do testowania współdziałania napędu nieemitującego CO2, specyficznej dla danego modelu technologii podwozia i systemów elektronicznych pojazdu w warunkach rzeczywistych. BMW i Hydrogen NEXT to pojazd całkowicie elektryczny, w którym jako nośnik energii wykorzystywany jest wodór przetwarzany na energię elektryczną w ogniwie paliwowym. Rozpoczęty właśnie program testowy da podstawy, aby pod koniec 2022 roku zaprezentować krótką serię modelu opracowanego na bazie BMW X5.

W niedalekiej przyszłości technologia wodorowych ogniw paliwowych ma potencjał uzupełnienia silników spalinowych, systemów hybrydowych typu plug‑in oraz akumulatorowych pojazdów elektrycznych w ramach elastycznej strategii napędowej BMW Group. W nadchodzących latach ta technologia może stanowić atrakcyjną alternatywę dla akumulatorowych napędów elektrycznych, szczególnie dla tych klientów, którzy nie mają własnego dostępu do infrastruktury ładowania elektrycznego lub często pokonują duże odległości.

Reklama

— Szczególnie w przypadku klas większych pojazdów technologia wodorowych ogniw paliwowych stanowi interesującą odpowiedź na potrzeby zrównoważonych systemów napędowych — mówi Frank Weber, członek zarządu BMW AG ds. rozwoju. — Dlatego też ważnym kamieniem milowym w naszych pracach badawczo-rozwojowych są praktyczne testy drogowe zbliżających się do produkcji seryjnej pojazdów z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe.


Podobnie jak w przypadku zbiornika paliwa w konwencjonalnym modelu z silnikiem spalinowym zbiorniki wodoru w BMW i Hydrogen NEXT można napełnić energią w ciągu trzech do czterech minut, co zapewnia zasięg kilkuset kilometrów w każdych warunkach pogodowych.


Głównym elementem testów drogowych BMW i Hydrogen NEXT, które właśnie się rozpoczęły, jest dopracowanie oprogramowania sterującego wszystkimi funkcjami jazdy i obsługi. Wcześniej układ ogniw paliwowych, zbiorniki wodoru i akumulator buforowy oraz centralny sterownik pojazdu zostały przetestowane zarówno pojedynczo, jak i razem w setkach jazd próbnych na stanowiskach badawczych. Po tym teście działania następuje test praktyczny na drodze. Intensywny test w codziennych warunkach i na tysiącach kilometrów w realnym ruchu drogowym służy inżynierom rozwoju do weryfikacji wszystkich komponentów pod względem wydajności, bezpieczeństwa, komfortu i niezawodności. Jednocześnie testy mają udowodnić, że mobilność bez lokalnej emisji spalin z pionierską technologią wodorowych ogniw paliwowych zapewni charakterystyczną dla modeli BMW radość z jazdy.


BMW i Hydrogen NEXT wykorzystuje ogniwa paliwowe powstałe w wyniku współpracy w zakresie rozwoju produktu z Toyota Motor Corporation. Poszczególne ogniwa w ogniwie paliwowym pochodzą od Toyoty. Zespół ogniw paliwowych zwany pakietem i cały system to oryginalne rozwiązania BMW Group. Współpraca, która trwa od 2013 roku, ma na celu optymalizację przydatności do codziennego użytku i możliwości skalowania technologii wodorowych ogniw paliwowych do zastosowania w pojazdach własnej produkcji każdej z firm poprzez intensywną wymianę doświadczeń.


Cały układ napędowy BMW i Hydrogen NEXT łączy technologię wodorowych ogniw paliwowych z technologią BMW eDrive piątej generacji, która została już wdrożona w BMW iX3, a wkrótce trafi do BMW iX oraz BMW i4. Energia jest wytwarzana w ogniwie paliwowym w wyniku reakcji chemicznej pomiędzy zawartym w nim wodorem a tlenem z powietrza. Dzięki temu generowana jest moc elektryczna 125 kW (170 KM). Przetwornica elektryczna umieszczona pod ogniwem paliwowym dostosowuje poziom jego napięcia do napięcia silnika elektrycznego, który napędza BMW i Hydrogen NEXT. Do dynamicznych manewrów przyspieszania i wyprzedzania wykorzystywana jest również energia zmagazynowana w akumulatorze buforowym. Dzięki temu moc systemowa wynosi 275 kW (374 KM), co odpowiada dokładnie poziomowi najmocniejszego prostego 6-cylindrowego rzędowego silnika benzynowego stosowanego obecnie w modelach BMW, a tym samym zapewnia typową dla marki dynamikę jazdy.


Energia zgromadzona w akumulatorze buforowym jest efektywnie odzyskiwana podczas jazdy dzięki rekuperacji w fazach toczenia i hamowania. Wodór potrzebny do zasilania ogniwa paliwowego jest przechowywany w dwóch 700‑barowych zbiornikach wykonanych z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP). Razem mieści się w nich sześć kilogramów wodoru. Jego precyzyjnie kontrolowana reakcja z tlenem w ogniwie paliwowym wytwarza energię elektryczną i uwalnia parę wodną jako jedyną substancję emitowaną przez napęd.
 

Reklama