Zamach antydemokratyczny. Ryszard Kalisz i postkomunistyczna hydra » CZYTAJ TERAZ »

Inteligentny asystent prędkości (ISA) od 2022 roku we wszystkich nowych autach w UE

Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (European Transport Safety Council – ETSC) z zadowoleniem przyjęła decyzja państw członkowskich Unii Europejskiej o zatwierdzeniu norm technicznych dotyczących inteligentnego asystenta prędkości (Intelligent Speed Assistance – ISA). Decyzja ta umożliwi już od przyszłego roku zainstalowanie tej technologii we wszystkich nowych modelach pojazdów sprzedawanych na terytorium Unii Europejskiej.

Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC )



Inteligentny asystent prędkości (ISA) jest zaawansowanym system wspomagania kierowcy, którego zadaniem jest reagowanie na ograniczenia prędkości na drodze, o których informują znaki drogowe. Jak informuje Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu systemy te już od wielu lat wspomagają kierowców, zmniejszając moc silnika po osiągnięciu dozwolonej prędkości, bądź informują o przekroczeniu prędkości. Kierowca może obejść działanie systemu, naciskając dalej na pedał przyspieszenia. Systemy, które interweniują w ten sposób, mogą zmniejszyć liczbę śmiertelnych ofiar wypadków drogowych o 20 procent.


Przyjęte normy techniczne przez kraje członkowskie UE pozwalają na zamontowanie kilku różnych typów systemu ISA. Zgodnie z prawem każdy rodzaj systemu musi być przewidywalny oraz umożliwiać kierowcy wyłączenie systemu na czas bieżącej podróży.


Najbardziej podstawowy z dozwolonych systemów obejmuje jedynie ostrzeżenie dźwiękowe, które rozpoczyna się kilka chwil po przekroczeniu przez pojazd dozwolonej prędkości i rozbrzmiewa przez maksymalnie pięć sekund.


"Ponad dwadzieścia lat po tym, jak po raz pierwszy przetestowano tę technologię, wspaniale jest widzieć, że inteligentne wspomaganie prędkości w końcu pojawia się we wszystkich nowych pojazdach w UE. To duży krok naprzód dla bezpieczeństwa ruchu drogowego" - oznajmił Antonio Avenoso, dyrektor wykonawczy ETSC.


W przyszłym roku Unia Europejska będzie miała zdecydowanie najbardziej rygorystyczne normy bezpieczeństwa pojazdów na świecie z takimi systemami, jak zaawansowane hamowanie awaryjne (AEB), asystent utrzymania pasa ruchu (ELKS), rozpoznawanie senności i rozproszenia uwagi oraz inteligentne wspomaganie prędkości (ISA). ) wszystkie obowiązkowe. Do 2024 r. każdy nowy samochód sprzedawany w UE będzie musiał być wyposażony w te technologie.
 

 

 



Źródło: niezalezna.pl, Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC), Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

#nnowe technologie #kierowcy #Unia Europejka #samochody #bezpieczeństwo ruchu drogowego

Paweł Kryszczak