Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (European Transport Safety Council – ETSC) z zadowoleniem przyjęła decyzja państw członkowskich Unii Europejskiej o zatwierdzeniu norm technicznych dotyczących inteligentnego asystenta prędkości (Intelligent Speed Assistance – ISA). Decyzja ta umożliwi już od przyszłego roku zainstalowanie tej technologii we wszystkich nowych modelach pojazdów sprzedawanych na terytorium Unii Europejskiej.
Inteligentny asystent prędkości (ISA) jest zaawansowanym system wspomagania kierowcy, którego zadaniem jest reagowanie na ograniczenia prędkości na drodze, o których informują znaki drogowe. Jak informuje Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu systemy te już od wielu lat wspomagają kierowców, zmniejszając moc silnika po osiągnięciu dozwolonej prędkości, bądź informują o przekroczeniu prędkości. Kierowca może obejść działanie systemu, naciskając dalej na pedał przyspieszenia. Systemy, które interweniują w ten sposób, mogą zmniejszyć liczbę śmiertelnych ofiar wypadków drogowych o 20 procent.
Przyjęte normy techniczne przez kraje członkowskie UE pozwalają na zamontowanie kilku różnych typów systemu ISA. Zgodnie z prawem każdy rodzaj systemu musi być przewidywalny oraz umożliwiać kierowcy wyłączenie systemu na czas bieżącej podróży.
Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu zakomunikowała zatwierdzenie przez państwa członkowskie UE norm technicznych dotyczących inteligentnego asystenta prędkości (Intelligent Speed Assistance – ISA)
— Krajowa Rada BRD (@KrajowaRadaBRD) June 15, 2021
Więcej: https://t.co/s1ITrZsFYE
Najbardziej podstawowy z dozwolonych systemów obejmuje jedynie ostrzeżenie dźwiękowe, które rozpoczyna się kilka chwil po przekroczeniu przez pojazd dozwolonej prędkości i rozbrzmiewa przez maksymalnie pięć sekund.
"Ponad dwadzieścia lat po tym, jak po raz pierwszy przetestowano tę technologię, wspaniale jest widzieć, że inteligentne wspomaganie prędkości w końcu pojawia się we wszystkich nowych pojazdach w UE. To duży krok naprzód dla bezpieczeństwa ruchu drogowego" - oznajmił Antonio Avenoso, dyrektor wykonawczy ETSC.
W przyszłym roku Unia Europejska będzie miała zdecydowanie najbardziej rygorystyczne normy bezpieczeństwa pojazdów na świecie z takimi systemami, jak zaawansowane hamowanie awaryjne (AEB), asystent utrzymania pasa ruchu (ELKS), rozpoznawanie senności i rozproszenia uwagi oraz inteligentne wspomaganie prędkości (ISA). ) wszystkie obowiązkowe. Do 2024 r. każdy nowy samochód sprzedawany w UE będzie musiał być wyposażony w te technologie.