Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ »

Hybrydowa Puma zastąpi Fiestę w rajdach WRC 

Zespół M-Sport Ford World Rally Team (WRT) zaprezentował prototyp nowego samochodu rajdowego Puma Rally1. Samochód od 2022 roku będzie rywalizował w Rajdowych Mistrzostwach Świata.

mat. pras. producenta

Ford Puma Rally1 M-Sport jest wyposażony w hybrydowy układ napędowy nowej generacji, który łączy zalety wielokrotnie nagradzanego, turbodoładowanego silnika benzynowego EcoBoost o pojemności 1,6-litra i zaawansowanego silnika elektrycznego o mocy 100 kW, zasilanego energią z akumulatora o pojemności 3,9 kWh.

Na początku tego roku M-Sport ogłosił swoje zainteresowanie nową, trzyletnią umową, wprowadzającą technologię hybrydową do najważniejszej światowej serii rajdowej. Nowy, zaawansowany hybrydowy układ napędowy typu plug-in zapewni zarówno osiągi wymagane do startów w imprezach sportowych, jak i możliwość bezemisyjnego przejazdu przez strefy miejskie i parki serwisowe pomiędzy etapami.

System hybrydowy w Puma Rally1 działa na podobnej zasadzie, jak w seryjnej Pumie EcoBoost Hybrid. Układ odzyskuje energię, która normalnie jest tracona podczas hamowania oraz jazdy wybiegiem i magazynuje ją w akumulatorze, który może zasilić silnik elektryczny, aby poprawić ekonomikę spalania samochodu lub podnieść osiągi całego układu – w przypadku Pumy Rally1 silnik dostarcza podczas jazdy wyczynowej  100 kW mocy, wspomagającej wielokrotne przyspieszanie do trzech sekund.

Podobnie jak w przypadku układu hybrydowego typu plug-in, dostępnego np w Fordzie Kuga Plug-In Hybrid, akumulator trakcyjny można również ładować z zewnętrznego źródła zasilania, co w strefach serwisowych pomiędzy etapami może potrwać około 25 minut. Ważący 95 kg układ hybrydowy jest chłodzony cieczą i powietrzem, jest także umieszczony w obudowie o podwyższonej wytrzymałości balistycznej, aby w razie wypadku przetrwał silne przeciążenia i uderzenia odłamków.

Ponadto od sezonu 2022 zawodnicy FIA WRC Rally1 będą korzystać z ekologicznego paliwa, nie pochodzącego ze źródeł kopalnych, a wytwarzanego ze składników syntetycznych i biodegradowalnych, które jest całkowicie przyjazne dla środowiska.

Ford współpracuje z M-Sportem nieprzerwanie od 1997 roku, czego efektem jest siedem tytułów Rajdowego Mistrza Świata FIA i ponad 1500 zwycięstw etapowych. Nowa Puma Rally1 zastąpi Forda Fiestę WRC M-Sport, która od czasu wprowadzenia w 2017 roku zdobyła trzy tytuły mistrzowskie WRC.

 

 



Źródło: niezalezna.pl, mat.pras.

#motoryzacja #Rajdy #WRC #Ford

Konrad Wysocki