Škoda przedstawia inteligentny system magazynowania energii elektrycznej, który będzie opierał się na akumulatorach pochodzących z modeli elektrycznych oraz hybryd typu plug-in marki. Akumulatory, które nie mogą być już wykorzystane w samochodach, bardzo dobrze sprawdzą się jako stacjonarne magazyny, które będą składowały zieloną energię, wytworzoną np. poprzez panele fotowoltaiczne. Wydłuży to ich cykl życia do 15 lat i skutecznie zmniejszy ich ślad węglowy.
Škoda prowadzi projekt we współpracy z czeską firmą technologiczną IBG. Po udanym etapie pilotażowym w Pradze, innowacyjne jednostki magazynowania energii są teraz dostępne dla autoryzowanych dealerów marki. Do tej pory otrzymano 160 zamówień w przedsprzedaży od dealerów w Czechach, Niemczech, Holandii i Słowacji. Wyprodukowany we współpracy z IBG system magazynowania energii może pomieścić do 20 akumulatorów z hybrydowych modeli plug-in SUPERB iV i OCTAVIA iV, każdy o mocy 13 kWh, lub pięć akumulatorów o pojemności 82 kWh z elektrycznego SUV-a ENYAQ iV. System ma łączną pojemność do 328 kWh, co może być wykorzystane do zasilania stacji szybkiego ładowania o mocy przesyłowej do 150 kW.
System magazynowania energii może tymczasowo przechowywać nadwyżkę zielonej energii elektrycznej, która jest generowana np. przez systemy fotowoltaiczne dealerów Škody. Energia może być następnie wykorzystana w dowolnym momencie z pełną mocą przesyłową, niezależnie od pogody lub aktualnego obciążenia lokalnej sieci energetycznej. Ponadto dealerzy mogą korzystać z energii elektrycznej wytworzonej we własnym zakresie, aby oświetlić swój salon, serwis lub korzystać z klimatyzacji.
Sercem systemu magazynowania energii są akumulatory, które były wcześniej instalowane w Škodzie ENYAQ iV lub modelach hybrydowych typu plug-in: SUPERB iV, OCTAVIA iV i OCTAVIA RS iV. W przypadku pierwszych jednostek nowego systemu magazynowania zostaną użyte akumulatory z pojazdów testowych i przedprodukcyjnych; później drugiemu cyklowi życia można będzie poddać ogniwa z używanych pojazdów z produkcji seryjnej.
Pojemność akumulatorów w stacjonarnych systemach magazynowania spada tylko o około 2 proc. rocznie. W ten sposób system wydłuża żywotność akumulatorów nawet do 15 lat, znacznie poprawiając ich ślad węglowy. Pod koniec drugiego cyklu życia, Škoda podda ogniwa recyklingowi w kontrolowanym procesie. Odzyskane surowce zostaną następnie wykorzystywane do produkcji nowych akumulatorów.