Oszczędność paliwa, możliwość efektywnego zarządzania pracą kierowców oraz transportem towarów – to tylko niektóre zalety korzystania z systemów telematycznych. Coraz więcej managerów firm transportowych sięga po tego typu rozwiązania. Jakie są perspektywy na najbliższe lata?
Za słowem „telematyka” kryją się rozwiązania technologiczne o informatycznym charakterze. Znajdują one zastosowanie w wielu sektorach gospodarki i udoskonalają ich działanie. Usługi telematyczne cieszą się coraz większym zainteresowaniem firm logistycznych. Obecnie transport odpowiada za 6,5 – 7 proc. polskiego PKB, a liczbę zawodowych kierowców w kraju szacuje się już nawet na 650 tys. Które usługi usprawniające ich pracę były najpopularniejsze w 2017 roku?
Rozwiązania telematyczne obniżają koszty ponoszone na paliwo, eliminują opóźnienia w dostarczaniu dostaw. Ułatwiają również komunikację pomiędzy kierowcą a firmą, co pozwala na natychmiastowe przesłanie alarmu do centrali w przypadku przekroczenia dozwolonego czasu jazdy pojazdu i umożliwia uniknięcie płacenia kar urzędowych.
- Do najpopularniejszych usług WebEye, z których korzystali fleet managerowie w 2017 roku należą e-myto, DrivingStyle oraz BestWay. Pierwsza z nich umożliwia rozliczanie drogą elektroniczną węgierskiej opłaty za poruszanie się po drogach. Usługa jest dostępna za pośrednictwem niezbędnych dla przewoźników pokładowych jednostek zasilanych z zapalniczki lub za pomocą zainstalowanych na stałe urządzeń pokładowych. Dzięki temu firmy w wyznaczonym terminie otrzymują faktury i mogą odliczyć VAT – informuje Paweł Wloczek, Dyrektor Zarządzający WebEye.
Równie popularna funkcja Driving Style pozwala wskazać niewłaściwe zachowania kierowców podczas jazdy, analizując takie informacje jak m.in. średnia prędkość, użycie retardera czy czas intensywnego hamowania.
– Wsparciem systemu transportowego jest usługa BestWay. Jej zadanie polega na dostarczeniu danych, które użytkownikom zainteresowanym komunikacją drogową umożliwią planowanie i realizację zadań na europejskich trasach – dodaje Wloczek z WebEye.
Chociaż Polacy są otwarci na technologiczne trendy, nadal wielu managerów firm transportowych z rezerwą podchodzi do usług telematycznych. W Polsce niewiele ponad 10 proc. flot samochodów korzysta z usług telematycznych. To bardzo niewiele w porównaniu z krajami Europy Zachodniej, np. w Niemczech z rozwiązań poprawiających funkcjonowanie flot korzysta około 35 proc. firm transportowych. Według prognoz odsetek pojazdów stosujących rozwiązania telematyczne powinien wzrosnąć, a w 2021 roku jego wartość ma wynieść 52 mld euro.