Mimo że w najbliższym czasie na znaczeniu będą zyskiwały określone kompetencje twarde, to zapotrzebowanie pracodawców na kandydatów posiadających rozwinięte umiejętności miękkie nie będzie malało.
Jak zaznacza Katarzyna Pączkowska, Executive Manager w Hays Poland, bez odpowiednich zdolności interpersonalnych wśród pracowników trudno jest efektywnie zarządzać rozwiniętym technologicznie przedsiębiorstwem.
- Umiejętności technicznych i praktycznych można nauczyć niemal każdego pracownika. Jednak nie będą one przydatne w firmie, jeśli menedżerowie nie będą rozumieć motywacji członków zespołu, umiejętnie słuchać i komunikować się ze współpracownikami. Przepisem na biznesowy sukces jest więc umiejętne połączenie nowoczesnych rozwiązań i umiejętności technicznych z predyspozycjami osobowościowymi i inteligencją emocjonalną – twierdzi ekspert Hays.
Zgodnie z przewidywaniami ekspertów pracodawcy w dalszym ciągu będą oczekiwać od kandydatów kreatywności, zdolności do pracy w grupie i poprawnego odczytywania emocji innych ludzi oraz umiejętności efektywnej komunikacji. Na znaczeniu zyskuje także zdolność do pracy w dynamicznym środowisku i szybkiej adaptacji w obliczu zachodzących zmian.
- Profesjonaliści planując dalszą karierę zawodową powinni mieć to na uwadze – mimo że wykształcenie czy rozwój kompetencji miękkich często jest trudniejsze i bardziej pracochłonne od nauki obsługi programu komputerowego, to nie jest to zadanie niemożliwe do wykonania – wyjaśnia Katarzyna Pączkowska.