"Podpisanie umowy zakupu udziałów w spółce DCT Gdańsk, czyli porcie kontenerowym w Gdańsku przez Polski Fundusz Rozwoju to dobra wiadomość dla polskiej gospodarki. W powszechnej świadomości nazwa DCT Gdańsk nie jest tak rozpoznawalną marką jak: Orlen, PKO, Lotos, czy KGHM, ale to właśnie gdański terminal kontenerowy jest gospodarczo największym polskim oknem na świat"
- wskazał premier.
Jak podkreślił szef rządu, DCT to największy terminal przeładunkowy na Morzu Bałtyckim, obsługujący rocznie blisko 500 kontenerowców z całego świata, w tym największe, przewożące jednorazowo ponad 20 tysięcy kontenerów morskich.
"Dlatego właśnie DCT Gdańsk jest atrakcyjnym aktywem o strategicznym znaczeniu dla gospodarki Polski. Dzięki tej inwestycji będziemy wzmacniać pozycję Polski w światowym handlu i uzyskamy większe możliwości eksportowe dla polskich firm"
- ocenił.
Premier wyraził przekonanie, że nowa struktura właścicielska DCT będzie jeszcze bardziej efektywna i jeszcze bardziej prorozwojowa.
"Z jednej strony bowiem znaczącym udziałowcem DCT zostaje PFR – instytucja, której celem działania jest wzmacnianie potencjału gospodarczego Polski i realizacja celów Planu Odpowiedzialnego Rozwoju, a z drugiej strony nowymi partnerami gdańskiego terminalu będą globalne firmy"
- powiedział. Wyjaśnił, że PSA - inwestor branżowy z Singapuru to jeden z największych na świecie operatorów logistyki morskiej, a IFM - fundusz inwestycyjny z Australii ma ogromne aktywa na całym świecie i zależy mu na inwestycjach długoterminowych.
"Słowem, to sprawdzeni i uznani partnerzy z najwyższej światowej półki, zapewniający świetne perspektywy rozwoju naszego polskiego okna na światowy handel"
- ocenił.
Zdaniem Morawieckiego o bardzo pozytywnym scenariuszem rozwojowym dla DCT świadczą plany inwestycyjne nowych właścicieli.
"W ciągu najbliższych 4 lat PFR oraz nasi partnerzy z Singapuru i Australii planują wyłożyć około 2 miliardy złotych na budowę nowego terminalu przeładunkowego oraz inne inwestycje wzmacniające konkurencyjność polskiego giganta logistyki morskiej"
- wyjaśnił.
W ocenie Mateusza Morawieckiego ta inwestycja to przykład kolejnej udanej i jak najbardziej rynkowej repolonizacji aktywów gospodarczych dostępnych w Polsce.
"Repolonizacja, reindustrializacja i modernizacja – te trzy procesy mocno wpisane są w realizację naszego rządowego Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju"
- przypomniał.
PFR poinformował w dzisiejszym komunikacie, że razem z PSA International Ptd Ltd (PSA) i IFM Global Infrastructure Fund (IFM) podpisały umowę wspólnego nabycia 100 proc. udziałów w Deepwater Container Terminal Gdańsk (DCT Gdańsk), największym terminalu kontenerowym w Polsce, od funduszu Global Infrastructure Fund II zarządzanego przez Macquarie Infrastructure and Real Assets (MIRA), a także MTAA Super, AustralianSuper i Statewide Super.
DCT Gdańsk to, jak podkreślono, najszybciej rozwijający się port kontenerowy w Europie i należy do 15 największych europejskich portów tego typu. Dzięki nabrzeżu o długości 1306 metrów oraz maksymalnej głębokości 17 metrów, terminal jest dobrze przygotowany do obsługi największych kontenerowców, zawijających już dziś do portu.
Liczba obsłużonych przez DCT Gdańsk kontenerów rosła przez lata, osiągając 1,9 mln TEU (twenty-foot equivalent unit) w 2018 roku.