Zamach antydemokratyczny. Ryszard Kalisz i postkomunistyczna hydra » CZYTAJ TERAZ »

Polskie startupy coraz śmielej szturmują zagranicę

45 proc. właścicieli startupów chce rozwijać swoją działalność nie tylko na rodzimym rynku, ale także w innych krajach. Są do tego świetnie przygotowani i nie boją się wyzwań związanych z zaistnieniem w nowym środowisku. Na założenie swoich innowacyjnych biznesów coraz częściej decydują się ludzie po czterdziestce, ze sporym doświadczeniem. 18 proc. wśród nich może się pochwalić tytułem naukowca.

startup; zdjęcie ilustracyjne
startup; zdjęcie ilustracyjne
media.synertime.pl, mat. pras.

Startupowiec polski – wykształcony i doświadczony
Młodzi, z pomysłem, ale bez odpowiedniego zaplecza w postaci kapitału, czy doświadczenia – taki mit często pokutuje w myśleniu o założycielach nowych przedsiębiorstw, stawiających na innowacje.

Doskonale obala go raport „Polskie Startupy. Raport 2018”, który podaje, że rokrocznie rośnie procent przedsiębiorców po 40. roku życia – w 2018 roku założyciele w tym wieku to 18 proc. ogółu przebadanych.

- Startup kojarzy się z pierwszym, dość niestabilnym biznesem, założonym przez nowicjuszy, którzy są często bardzo młodzi, a w biznesie działają impulsywnie. Tymczasem założenie i prowadzenie innowacyjnej firmy wymaga nie tylko rozeznawania się w nowinkach branży, w której chce się działać, ale przede wszystkim doświadczenia, doskonale opracowanego biznesplanu, czy umiejętności zarządzania. Takimi cechami mogą pochwalić się osoby, które najczęściej mają za sobą już  wiele lat funkcjonowania w tym środowisku. My na założenie startupu z innowacyjną w Polsce usługą wypożyczania skuterów elektrycznych zdecydowaliśmy się po latach pracy w strukturach korporacyjnych. Tym samym zaliczamy się do  37 proc. badanych, którzy wybrali podobną drogę rozwoju – mówi Marcin Maliszewski, prezes blinkee.city.

Tytuły naukowe właścicieli się opłacają
Ciekawym wątkiem jest także wynik dotyczący wykształcenia założycieli –badanie pokazuje, że 18 proc. startupów posiada wśród właścicieli naukowca. Jaki ma to wpływ na biznes? Według badań chętniej patentują swoje rozwiązania, a w oczach inwestorów ich produkty czy usługi są lepiej dopracowane technologicznie. Akademicki dorobek wciąż jest traktowany jako gwarancja wiedzy oraz innowacyjnego podejścia. Sprawia, że firma jest oceniania jako bardziej profesjonalna. Potwierdza to Marcin Maliszewski.

- Kamil Klepacki, jeden z założycieli blinkee.city, posiada stopień doktorski. Ta informacja zwykle robi bardzo dobre wrażenie na naszych partnerach czy potencjalnych inwestorach, zwłaszcza gdy wcześniej słyszą, że aplikacja mobilna, która obsługuje nasze skutery i ich cała elektronika to efekt naszego pomysłu i wykonania – mówi Marcin Maliszewski.  

Polski biznes w wersji międzynarodowej
Charakterystyka założycieli startupów nie byłaby pełna, gdyby nie wspomnieć w niej o kosmopolityzmie. Granice kraju nie stanowią dla nich problemu, a świadczy o tym niemal 100 proc. odpowiedzi twierdzących na pytanie odnośnie umiejętności posługiwania się językiem innym niż ojczysty. 46 proc. badanych odpowiedziało także, że mieszkało za granicą dłużej niż 3 miesiące, bez przerw. Takie podejście właścicieli innowacyjnych firm definiuje nie tylko ich samych, ale także biznes, który prowadzą. Choć raport „Polskie startupy. Raport 2018” notuje w tej kwestii spadki procentowe na przestrzeni kilku lat, to nadal startupy na tle przeciętnego polskiego przedsiębiorstwa osiągają doskonały wynik. W 2018 r. swoje produkty i usługi eksportuje 45 proc. polskich startupów.

- Zmniejszający się procent eksporterów wynika z faktu, że ocenili oni swój biznes jako początkujący, a nie z ogólnej niechęci do wyjścia na arenę międzynarodową. Polscy przedsiębiorcy wolą najpierw sprawdzić się na gruncie krajowym. Sukces u siebie ośmiela, żeby mierzyć wyżej – mówi Marcin Maliszewski.

Przykłady płynące ze świata mody, sztuki, ale także technologii pokazują, że polski biznes dobrze radzi sobie na arenach międzynarodowych. Sukces firm z Polski może być kolejnym impulsem do rozpoczęcia wśród polskich innowatorów walki o rynki zagraniczne. Mamy do tego silną podstawę, bo jak się okazuje, polski startupowiec ma wiedzę, doświadczenie i plan na rozwój swojego biznesu.

 



Źródło: niezalezna.pl, infowire.pl, media.synertime.pl

#nowe technologie #innowacje #startup

redakcja