Zamach antydemokratyczny. Ryszard Kalisz i postkomunistyczna hydra » CZYTAJ TERAZ »

Polska stocznia zbuduje polarny statek pasażerski!

Stocznia Crist rozpoczęła budowę polarnego statku pasażerskiego z innowacyjnym kadłubem X-Bow dla norweskiego armatora. Jednostka o długości prawie 125 m ma być jednym z najbardziej innowacyjnych statków pasażerskich na świecie.

girlart39

Stocznia Crist S.A. w komunikacie poinformowała, że odbyło się pierwsze cięcie stali do budowy jednostki. W praktyce oznacza to rozpoczęcie jej budowy. Tomasz Wrzask ze stoczni Crist w Gdyni poinformował, że statek będzie miał innowacyjny kadłub X-Bow (w części dziobowej ma nietypowy kształt opatentowany pod nazwą X-Bow i opracowany przez Ulstein Design z Norwegii). Stocznia podała, że „powstanie jeden z najbardziej innowacyjnych statków pasażerskich na świecie – NB 312”. Jednostka o długości prawie 125 m i szerokości ponad 20 m będzie mogła pływać w trudnych warunkach polarnych. Na pokład będzie mogła zabrać ponad stu pasażerów i zaoferować im „luksusowe warunki”.

Wrzask zwrócił uwagę, że statek będzie mógł realizować też funkcje ekspedycyjną. „Na pokładzie będzie też miejsce dla ok. 20 naukowców, którzy podczas rejsu będą mogli realizować badania naukowe w obszarze polarnym” – dodał. Zaznaczył, że „jednostka ma docierać do takich miejsc, gdzie nie docierają inne statki”.

Stocznia Crist zaznaczyła w komunikacie, że wyposażenie jednostki w kadłub z linii X-Bow „zmniejszy uderzanie fal o kadłub, przez co zwiększy komfort podróżowania i będzie prowadzić do znacznego zmniejszenia hałasu i wibracji”. „Kształt i zamknięty charakter X-Bow ma również zminimalizować ryzyko rozprysku fal, unikając zagrożenia lub uciążliwości śliskich lub oblodzonych pokładów” – argumentuje stocznia. Zakłada się, że dzięki zastosowaniu kadłuba X-Bow jednostka będzie miała dużo mniejszy wpływ na środowisko, przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów operacyjnych.

Stocznia w Gdyni ma zbudować w części wyposażony statek, który w 2019 r. będzie przekazany do norweskiej stoczni Ulstein, gdzie wykonane zostaną "ostatnie prace wykończeniowe". Do eksploatacji ma być przekazany w 2020 r.

Stocznia Crist, jedna z największych w Polsce, została utworzona w 1990 r. Dotąd zbudowała ponad 360 różnej wielkości jednostek. Firma współpracuje z armatorami i stoczniami z Polski, Holandii, Norwegii, Danii, Niemiec, Islandii i USA. Specjalizuje się w budowie specjalistycznych statków i konstrukcji dla przemysłu morskiego.

W 2010 r. Crist kupiła z zasobów mienia dawnej Stoczni Gdynia suchy dok, największą w rejonie południowego Bałtyku suwnicę oraz tereny do prefabrykacji kadłubów. Działa jako spółka akcyjna

 



Źródło: niezalezna.pl, PAP

#stocznia #Norwegia #polarny statek pasażerski

redakcja