Wiele ostatnio dzieje się na kolei. Stare dworce odzyskują dawny blask, budowane są nowe perony, remontowane są linie kolejowe, dzięki czemu pociągi mogą jeździć szybciej, a kupowanie biletów staje się coraz prostsze. Jednak kolej to nie tylko dworce, tory i pociągi. PKP są właścicielami terenów, na których będą mogły powstać nowe mieszkania: Mieszkania Plus!
Mało kto wie, że Polskie Koleje Państwowe są jednym z największych zarządców nieruchomości w kraju. Do tej pory tereny nieużywane przez PKP były sprzedawane bądź pozostawały niezagospodarowane. Podejście kolejarzy do nieruchomości zmieniło się, dzięki czemu PKP mogły się zaangażować w rządowy program Mieszkanie Plus. W listopadzie i grudniu zeszłego roku władze kolejowej spółki wspólnie z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury oraz Krajowego Zasobu Nieruchomości podpisały listy intencyjne, przekazując listę aż 238 nieruchomości (działek, gruntów), na których mogłyby powstać budynki mieszkalne. To tereny zarówno w dużych miastach, takich jak Gdańsk, Kraków, Szczecin, ale też w mniejszych miejscowościach. Już teraz PKP S.A. wytypowała 65 nieruchomości w mniejszych miastach (do 20 tys. mieszkańców), a do końca czerwca powstanie wykaz kolejnych.
– Jesteśmy na etapie typowania kolejnych nieruchomości, tym razem z mniejszych ośrodków, które skatalogujemy i udostępnimy do końca czerwca tego roku. Łącznie zaoferujemy Krajowemu Zasobowi Nieruchomości olbrzymią bazę nieruchomości, które mogą być przeznaczone pod budownictwo mieszkaniowe
– mówi Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A.
O tym, które tereny ostatecznie zostaną włączone do programu Mieszkanie Plus, zadecyduje Krajowy Zasób Nieruchomości.
– Nasze działania, chociażby takie jak zaangażowanie w program Mieszkanie Plus, mają być silnym impulsem prorozwojowym dla polskiej gospodarki. Tak właśnie widzę rolę kolei w naszym kraju
– dodaje prezes PKP S.A.
PKP S.A. zintensyfikowała także inwestycje w dworce kolejowe. Skala realizowanego obecnie programu jest największa w historii. Do końca 2023 r. spółka zamierza zmodernizować lub wybudować od nowa ok. 200 dworców kolejowych. Przebudowywane dworce znajdują się nie tylko w dużych miastach, ale także w mniejszych miejscowościach. Ze zmian będą więc cieszyć się także mieszkańcy regionów, które dotychczas były niedoinwestowane. Na nowoczesne dworce kolejarze planują wydać prawie 1,5 mld zł.