Osiem marek, które zakwalifikowały się do pierwszej dziesiątki najcenniejszych marek świata, to marki technologiczne albo związane z technologią. Najcenniejszą marką rankingu BrandZTM, obejmującym 100 najcenniejszych marek, to Google. Wyceniono ją na ponad 302 mld dol., co oznacza, że jej wartość w stosunku do 2017 r. wzrosła o 23 proc. - wynika z opublikowanego dziś rankingu WPP i Kantar Millward Brown.
Osiem marek, które zakwalifikowały się do pierwszej dziesiątki, to marki technologiczne albo związane z technologią. Ta kategoria dominuje w rankingach, a w niej Google i Apple, które zachowują miejsca pierwsze i drugie. Rosną one odpowiednio o 23 proc. do poziomu 302,1 mld dolarów oraz o 28 proc. osiągając 300,6 mld dolarów. Amazon przesunął się na miejsce trzecie, wyprzedzając Microsoft, odnosząc wzrost 49 proc. do poziomu 207,6 mld dolarów. Natomiast Tencent wspiął się na miejsce 5, zostawiając w tyle Facebooka (nr 6) i osiągając wzrost wartości marki 65 proc. aż do poziomu 179 mld dolarów, przeskakując aż trzy miejsca w stosunku do wyników zeszłorocznych.
W bieżącym roku po raz pierwszy marki spoza Stanów Zjednoczonych rosły szybciej niż marki amerykańskie. 14 marek chińskich zakwalifikowało się do rankingu Top 100 w porównaniu tylko do jednej marki (China Mobile), która była obecna w 2006 r. Całkowita wartość Top 10 marek chińskich wzrosła o 47 proc. rok do roku. Wzrost ten jest dwukrotnie większy niż marek amerykańskich (23 proc.). Widac też silny regionalny wzrost w innych częściach świata, m.in. w Indiach i Indonezji. W rankingu BrandZ Top 100 obecnych jest siedem marek azjatyckich (poza markami chińskimi). Ich sumaryczna wartość wzrosła o 14 proc. i osiągnęła 146 mld dol. Regionalny bank BCA (na miejscu 99) jest pierwszą marką indonezyjską w rankingu. Inną nową marką w tegorocznym badaniu jest Maruti Suzuki, która zakwalifikowała się do pierwszej dziesiątki marek samochodowych.
Pionierskie marki chińskie dominują wśród marek najszybciej rosnących w tegorocznym rankingu, wśród nich wiodąca marka JD.com (na pozycji 59) – po oszałamiającym wzroście wartości marki o 94 proc. wspomaganym przez zaangażowanie się jej w nowe kategorie, takie jak finanse. Alibaba (nr 9) to druga marka, po raz pierwszy obecna w pierwszej dziesiątce i odnosząca 92 proc. wzrost, po rozszerzeniu zasięgu globalnego oraz sukcesie Singles Day (obchodzonym 11 listopada). Trzecią najszybciej rosnącą marką jest Moutai (nr 34) ze wzrostem w wysokości 89 proc.
Ranking najcenniejszych marek świata BrandZTM Top 100 Most Valuable Global Brands jest prowadzony od dwunastu lat przez Kantar Millward Brown.