Na Wydziale Elektroniki Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej uruchomiono zintegrowany z ogólnouczelnianym systemem Moja PG, system kolejkowy do dziekanatu i Wydziałowej Komisji Stypendialnej. Wkrótce identyczny zostanie wprowadzony także na Wydziale Mechanicznym.
Projekt, w ramach pierwszego budżetu obywatelskiego Politechniki Gdańskiej, realizował zespół studentów WETI i WM. Studenci byli zaangażowani w jego realizację zarówno w zakresie projektowania, jak i od strony technicznej oraz biznesowej. Pracowali w kilkuosobowych zespołach: informatycznym, elektronicznym i mechanicznym.
- W ramach budżetu obywatelskiego wpłynęły dwa wnioski dotyczące systemu kolejkowego. Oba zostały zaakceptowane i przyznano po 30 tys. zł na ich realizację. Studenci z obu wydziałów połączyli siły i zamiast kupować gotowy produkt postanowili stworzyć system dedykowany, wykorzystujący funkcjonującą już Elektroniczną Legitymację Studencką oraz ogólnouczelniany system informatyczny zarządzany przez Centrum Usług Informatycznych - mówi dr inż. Krzysztof Nowicki, doc. PG z Katedry Teleinformatyki na WETI.
Prace nad systemem prowadzono przez rok na WETI i WM w ramach projektów grupowych na studiach II stopnia. Studenci opracowali m.in. terminale dla pracowników dziekanatu, aplikację internetową służącą do administracji systemu, prototyp interfejsów użytkownika, oraz szczegółową ponad 90-stronicową specyfikację wymagań systemowych. Zakupiony został sprzęt, m.in. drukarka biletowa i czytnik RFID. Przeprowadzono też ankiety preferencji wśród studentów.
Jak działa system kolejkowy? W holu przy dziekanacie na WETI stanęło urządzenie przypominające wyglądem biletomaty znane z innych instytucji. Student loguje się za pomocą karty studenckiej. Następnie wybiera właściwą kolejkę, np. „elektronika i telekomunikacja” i odbiera wydrukowany numerek. Stanowiska w dziekanacie wyposażone są w tablety ze specjalną aplikacją. Przygotowana jest również aplikacja mobilna, która pozwala na zdalne zarezerwowanie miejsca w kolejce. W późniejszym terminie przewidywane są jej kolejne rozszerzenia, w tym rejestracja na konkretny dzień i godzinę, czy możliwość anulowania wizyty.
- Głównym celem systemu było zmniejszenie nadmiernej liczby studentów przebywających w kolejce pod drzwiami do dziekanatu lub WKS. Duży wyświetlacz z numerkami oraz (niedługo zostanie wydana) aplikacja mobilna pozwolą na odejście od drzwi i odczekanie na swoją kolej na przykład… na wykładzie. Integracja systemu kolejkowego z systemem MojaPG pozwala na pobranie informacji o osobie w kolejce (imię, nazwisko, numer indeksu), co następnie jest wyświetlane na terminalach dla pracowników dziekanatu, pozwalając im na przygotowanie odpowiednich dokumentów studenta, który za chwilę wejdzie do dziekanatu. - mówi Robert Jankowski, student drugiego semestru na studiach II stopnia na WETI, pełniący rolę kierownika grupy projektowej WETI.