GP: Za Trumpa Europa przestanie być niemiecka » CZYTAJ TERAZ »

Niemiecki samochód elektryczny z zasięgiem do Gdańska do Zakopanego

Nowy Mercedes EQS dysponuje napędem elektrycznym zapewniającym zasięg 770 km i moc 524 koni mechanicznych. W uzyskaniu wysokiej wydajności i dużego zasięgu swój udział mają modułowe koncepcje napędu oraz samego akumulatora, a także inteligentne oprogramowanie do zarządzania energią, samodzielnie opracowane przez ekspertów Mercedesa.

mat. pras.

Modułowa koncepcja napędu EQS-a owocuje szerokim zakresem dostępnych mocy: od 333 do 524 KM. Planowana jest też wersja o mocy około 762 KM. W zależności od wielkości akumulatora oraz wyposażeniai konfiguracji samochodu zasięg wynosi do 770 km (WLTP).

Zastosowane na przedniej i tylnej osi jednostki elektryczne to silniki synchroniczne z magnesami trwałymi (PSM). Do ich zalet należy wysoka efektywność oraz duża gęstość i stałość oddawania mocy. Jednostka zamontowana przy tylnej osi jest wyjątkowo mocna, w czym zasługa jej sześciofazowej konstrukcji (dwa uzwojenia po trzy fazy).


Napęd EQS-a zapewnia niesłabnące wysokie osiągi z możliwością odbywania wielokrotnych, następujących po sobie przyspieszeń bez spadku mocy. To między innymi rezultat wyrafinowanej koncepcji termicznej, wykorzystującej tzw. lancę wodną w wale wirnika (chłodzi go od wewnątrz) oraz chłodnicę oleju przekładniowego, która przy okazji podnosi efektywność podczas jazdy „na zimno” (wymiennik ciepła podgrzewa olej, a tym samym zmniejsza tarcie w przekładni).

EQS oferuje kilka wariantów odzyskiwania energii. To proces, w którym podczas wytracania prędkości lub hamowania wysokonapięciowy akumulator jest ładowany poprzez zamianę mechanicznego ruchu na energię elektryczną. Za pomocą manetek przy kierownicy można ręcznie wybrać jeden z trzech stopni wytracania prędkości (tryby D+, D, D-) lub funkcję jazdy wybiegiem. 

Z kolei asystent ECO Assist oferuje odzyskiwanie energii zoptymalizowane pod kątem sytuacji drogowej. Zależnie od możliwości rekuperacja odbywa się również przy zbliżaniu się do wykrytych poprzedzających pojazdów, aż do ich zatrzymania (np. na skrzyżowaniu). Kierowca nie musi nawet naciskać pedału hamulca – wystarczy posługiwanie się pedałem gazu.

W wersjach 4MATIC z funkcją Torque Shift  w inteligentny i nieprzerwany sposób rozdziela momenty obrotowe pomiędzy przednią i tylną osią. W ten sposób pozwala na maksymalnie efektywne wykorzystanie jednostek elektrycznych – można je bowiem regulować niezależnie od siebie. Potrzebny moment na kołach jest sprawdzany 10 000 razy na minutę i w razie potrzeby korygowany; reakcja jest tu zatem znacznie szybsza niż byłaby kiedykolwiek możliwa przy mechanicznym napędzie na wszystkie koła.

Akumulator litowo-jonowy w nowym Mercedesie EQS może korzystać z ogniw w miękkich woreczkach lub w twardych pojemnikach. Taka skalowalność baterii pozwala na wprowadzanie różnych wariantów osiągów i zasięgu pojazdu. W zależności od wersji akumulator może zmagazynować ilość energii wystarczającą do jednorazowego pokonania nawet 770 km (zgodnie z WLTP). Innowacyjne oprogramowanie do zarządzania akumulatorem – rezultat własnych prac Mercedes-EQ – pozwala na przeprowadzanie bezprzewodowych aktualizacji (OTA). Zarządzanie energią w EQS-e jest więc aktualne przez cały okres eksploatacji samochodu.

Rozwój techniki akumulatorów stanowi decydujący filar strategii elektryfikacji Mercedesa – to akumulator jest sercem auta elektrycznego i ma kluczowy wpływ m.in. na zasięg. Wraz z EQS-em debiutuje nowa generacja baterii o znacznie większej gęstości energii. Największa z nich ma użyteczną pojemność 107,8 kWh (zgodniez WLTP), czyli o ok. 26 procent więcej niż w EQC 400 4MATIC.

Nowe akumulatory wyznaczają standardy w zakresie osiągów, efektywności oraz mocy ładowania. Spełniają również wysokie wymagania producenta w zakresie bezpieczeństwa, trwałości i zrównoważonego rozwoju. Mercedes-Benz wystawia dla swoich wysokonapięciowych akumulatorów specjalny certyfikat i tym samym obiecuje klientom określoną wydajność: przez 10 lat lub 250 000 km ich pojemność ma wynosić przynajmniej 70 procent.

 

 



Źródło: niezalezna.pl, mat. pras.

#Mercedes-Benz #ekologia #branża motoryzacyjna #samochody elektryczne

albicla.com@ Paweł Kryszczak