Monitoring mediów opiera się na narzędziu, które pozwala na zdobycie informacji na temat wybranego zagadnienia, które pojawiły się w mediach. Posiadając wiedzę, jak wykorzystać te dane w biznesie, można zaoszczędzić zarówno czas jak i środki oraz skutecznie ułatwić sobie pracę. Sama idea monitorowania mediów polega na udostępnieniu użytkownikowi narzędzia, które, po wprowadzeniu odpowiednich fraz lub słów kluczowych, wyszuka w mediach wzmianki na pożądany temat. Jednak potencjał tego systemu nie opiera się tylko na uzyskiwaniu wzmianek, ale, przede wszystkim, na umiejętnym uszeregowaniu ich, analizowaniu i, w efekcie, wykorzystaniu. Dziś publikujemy drugą część poradnika, który specjalnie dla czytelników portalu niezalezna.pl przygotował Marek Bysaha.
To dopiero początek
Z monitoringu mediów korzysta już 98% pracowników branży public relations (dane: reporterzy.info). Pokazuje to pewną skalę popularności zjawiska. Jednak, jak podkreśla w wywiadzie dr Robert Stalmach – CEO firmy Newspoint zajmującej się monitoringiem mediów: Monitoring mediów w dzisiejszych czasach to coś więcej niż tylko narzędzie dla działów PR. Sprawdzanie poczynań konkurencji to też tylko fragment jego możliwości. W erze big data i rozproszonej komunikacji nabiera on zupełnie nowego znaczenia i realnie wspiera cele biznesowe przedsiębiorstw (źródło: marketingprzykawie.pl).
Używanie monitoringu mediów jedynie do sprawdzania wzmianek o marce bądź jej konkurencji to tylko ułamek możliwości. Współczesne narzędzia monitorujące potrafią wyszukiwać influencerów, wysyłać powiadomienia alarmowe, oceniać zasięgi kampanii, ich ekwiwalent reklamowy, płeć wzmiankujących, etc. Jeżeli chodzi o biznes, to zakres działania monitoringu można podzielić na trzy rozbudowane sektory:
- Komunikacja i wizerunek marki,
- Badania i planowanie strategii,
- Działania marketingowe.
Zadbaj skutecznie o wizerunek i komunikację
Sprawna komunikacja i pozytywny wizerunek to must have w każdej branży. Firmy, które mają złą opinię, bądź nie potrafią się sprawnie komunikować, chociaż oferowałyby najlepsze produkty czy usługi, to i tak będą tracić. Z drugiej strony, w erze internetu, gdzie każdy ma możliwość komentowania, oceniania, pytania, krytykowania, ciężko jest odpowiadać na wszystko. Między innymy, po to zostały stworzone narzędzia monitorujące media.
Dzięki możliwości ustawiania maili alarmowych, można w czasie rzeczywistym otrzymywać powiadomienia za każdym razem, gdy ktoś w mediach będzie wzmiankował na pożądany temat. Tę funkcję można wykorzystać w wielu aspektach działań komunikacyjnych. Przede wszystkim pozwala na szybkie reagowanie lub wręcz powstrzymanie kryzysów wizerunkowych. Gdy użytkownik skrytykuje markę, bądź będzie się o niej niepochlebnie wypowiadał, można natychmiast odpowiedzieć na zarzuty i zgasić problem w zarodku.
Rysunek Fragment przykładowego alertu, na temat RODO, w narzędziu monitorującym media
To samo dzieje się w przypadku pytań klientów lub potencjalnych klientów. Dzisiaj często internet pełni funkcje biura obsługi klienta. To tu użytkownicy zadają pytania, dzielą się swoimi problemami. Dobrą praktyką w takim przypadku jest szybkie udzielanie odpowiedzi, pomoc – zanim zrobi to konkurencja. Jest to możliwe dzięki monitoringowi mediów, nawet w przypadku, gdy użytkownik nie pyta na stronie internetowej firmy, a w innych miejscach, np. na forach czy w social mediach. Monitoring pozwala również na szybkie reagowanie na działania klientów, partnerów, wspieranie ich i odpowiadanie na potrzeby. To przy okazji umożliwia rozszerzenie bazy kontaktów o nowych użytkowników, którzy wpiszą się w grupę docelową.
Taki sam mechanizm można wykorzystać przy działaniach z zakresu employer brandingu i HR. Podczas poszukiwania wartościowych pracowników, można ustawić monitoring na wzmianki z ofertami pracy i, tym samym, otrzymawszy powiadomienie o pojawieniu się takich, można od razu odpowiedzieć wyprzedzając konkurencję. Pozwala to również na zweryfikowanie oczekiwań pracowników odnośnie do pracodawcy. Dzięki temu można stworzyć jak najatrakcyjniejszą ofertę pracy, która odpowiada na potrzeby.
Możliwość szybkiego odpowiadania i reagowania to jedna z możliwości monitoringu. Umiejętne wykorzystanie narzędzie pozwoli także rozwinąć działania z zakresu SEO. Śledząc materiały o określonej tematyce, można z powodzeniem znaleźć nowe, unikalne słowa kluczowe. Jest to pożądane działanie, które wpływa znacząco na pozycjonowanie contentu w wyszukiwarkach.
Analizuj i planuj strategie
Podczas planowania strategii czy wdrażania nowych rozwiązań należy przygotować badanie, które pozwoli ocenić, czy dane działanie ma sens lub czy nowe rozwiązanie spotkało się z pozytywnym odbiorem. Różnego rodzaju audyty czy ankiety to często dość drogie rozwiązanie, zwłaszcza jeśli ma być przeprowadzone na dużej próbie, a sama analiza wyników może trwać dość długo.
Jeżeli celem jest uzyskanie szybkich wyników w czasie rzeczywistym, to monitoring mediów może okazać się dobrym rozwiązaniem. Zarówno jeżeli chodzi o analizę jakości marki jak i wprowadzanie i rozwój produktu. Po prześledzeniu wydźwięku wzmianek i konkretnych, niezależnych komentarzy, można dokonać obiektywnej oceny odbioru działań marki, bez potrzeby przeprowadzania długotrwałych analiz.
Rysunek Przykładowe wykresy, wygenerowane prze narzędzie monitorujące media, które pokazują źródła wzmianek na dany temat
Ten sposób działania może pomóc również w śledzeniu trendów i szukaniu pomysłów na nowy biznes. Jeśli zacznie pojawiać się nagle coraz więcej artykułów na dany temat, to może oznaczać pojawianie się nowego trendu. Analogicznie, gdy na inny temat jest mało wzmianek, to, być może jest to nisza, gdzie występuje mała konkurencja i warto w nią zainwestować. Dzięki możliwości sprawdzania setek tysięcy wzmianek w krótkim czasie, wydaje się to dobrym rozwiązaniem.
Dzięki analizowaniu swojej marki można się dowiedzieć, co i jak klienci i inni użytkownicy o niej myślą, jak jest postrzegana. Jednak pełny obraz można uzyskać dzięki monitorowaniu nie tylko siebie, ale także konkurencji. Nowoczesne panele monitorujące pozwalają dodatkowo zestawić wyniki analiz w postaci czytelnych wykresów, co w chwile pozwoli ocenić, która marka jest popularniejsza i o której lepiej się mówi. Głębsza analiza powie także, co się o nich mówić, a to już może stanowić solidną podstawę do planowania kolejnych działań, bądź zmianę strategii.
Usprawnij marketing
Monitoring mediów to nie tylko wyszukiwanie wzmianek i badania. Pozwala również bezpośrednio wesprzeć działania marketingowe, jeśli się wie, jak go wykorzystać. Może wspomóc sprzedaż, usprawnić influencer i content marketing.
Doświadczony Sales Manager, otrzymawszy wyniki wyszukiwania z narzędzia monitorującego media, może z powodzeniem uzyskać nowych klientów. Wśród wyników wystarczy znaleźć wypowiedzi osób, które potrzebują tego, co marka może zaoferować. Wystarczy zainteresować się problemem klienta i zaproponować mu rozwiązanie. Śledząc tego typu wypowiedzi i ich źródła można również znaleźć miejsca w internecie, w które zaglądają ludzie wpisujący się w target. Stąd wiadomo, gdzie warto jest umieścić reklamę marki bądź jej usług.
Rysunek Wykres obrazujący wzrost popularności wzmianek na temat RODO
Odpowiednio poprowadzony content marketing przyczyni się do wzrostu zarówno ruchu, jak i leadów. Trzeba jednak wiedzieć, jakie treści zainteresują odbiorców. Dzięki monitoringowi mediów można znaleźć tematy, które zwrócą uwagę odbiorców. Również w influencer marketingu monitoring może okazać się przydatny. Niektóre narzędzia posiadają funkcje wyszukiwania influencerów. Dzięki temu można nawiązać współpracę z kimś, kto dobrze wpisuje się w branżę, bez konieczności straty czasu na poszukiwania.
Skuteczność działań marketingowych może również być mierzona za pomocą narzędzi monitoringu mediów. Łatwo jest sprawdzić, jak rozeszła się dana informacja i czy dotarła do odpowiedniej grupy odbiorców. W ten sposób można zauważyć, które działania są skuteczne, a których lepiej unikać.
Wykorzystanie monitoringu mediów w biznesie
Istnieje wiele obszarów, w których można wykorzystać monitoring mediów. Jednym z nich jest biznes. Wiele jednak zależy od wiedzy osoby, która wykorzystuje narzędzie monitorujące i jej kreatywności. Odpowiednie wykorzystanie potencjału wyszukiwania i analizowania wyników może znacząco ułatwić działania zarówno dużym, jak i małym przedsiębiorstwom.
W pigułce:
Monitoring w działaniach komunikacyjnych pozwala na:
- zapobieganie sytuacjom kryzysowym, dbanie o relacje z otoczeniem,
- rozwiązywanie problemów klientów, odpowiadanie na ich potrzeby,
- reagowanie na działania partnerów,
- sprawdzanie, w jakim tonie użytkownicy wypowiadają się o danej marce,
- wyszukiwanie słów kluczowych,
- uzupełnianie bazy kontaktów,
Dzięki możliwościom analitycznym monitoringu możliwe jest:
- sprawdzenie pomysłów na nowy biznes,
- znalezienie niszy rynkowej,
- niezależna ocena marki w mediach i wśród użytkowników,
- analiza reakcji na nowy produkt,
- analiza działań konkurencji,
- znalezienie trendów branżowych.
Dzięki wykorzystaniu monitoringu w marketingu można:
- pozyskać nowych klientów,
- wyszukać odpowiednio dopasowanych branżowo influencerów,
- znaleźć tematy treści, które zainteresują odbiorców,
- zmierzyć skuteczność działań marketingowych,
- wyszukać miejsca odpowiednie do reklamowania swoich treści.
Więcej zastosowań monitoringu mediów na: https://www.newspoint.pl/poradnik-18-obszarow-w-ktorych-wykorzystasz-monitoring-marki/
CZYTAJ WIĘCEJ: Największa baza danych w zasięgu ręki – monitoring mediów w biznesie [Poradnik cz. I]