Litewski rząd podjął dziś decyzję, która przyspieszy prace nad odbudową linii kolejowej z Możejek do łotewskiego Renge. Linię tę wykreślono z listy obiektów ważnych dla bezpieczeństwa narodowego, co umożliwi podpisanie umowy ze zwycięzcą przetargu na odbudowę.
Przetarg na odbudowę tego szlaku kolejowego ważnego dla rafinerii Orlen Lietuva wygrała estońska grupa Skinest Rail. W czerwcu ubiegłego roku litewski rząd uznał jednak, że Skinest Rail nie spełnia kryteriów bezpieczeństwa narodowego. W tej sytuacji podpisanie umowy z Skinest Rail zostało zawieszone. Sprawa się przedłużała w oczekiwaniu na weryfikację komisji rządowej.
Podczas środowego posiedzenia rządu zweryfikowano listę obiektów, które są ważne dla bezpieczeństwa narodowego. Pozostały na niej tylko linie kolejowe na granicy z Białorusią i Rosją.
W 2008 roku Litwa zdemontowała 19 km połączenia kolejowego Możejki-Renge. Od tego czasu Orlen Lietuva jest zmuszony do transportu swoich produktów na Łotwę i do Estonii dłuższą, liczącą 150 km trasą kolejową. Komisja Europejska uznała to posunięcie za naruszenie zasad wolnej konkurencji i w październiku 2017 r. nałożyła na Koleje Litewskie karę pieniężną w kwocie blisko 28 mln euro.
Odcinek kolei z Możejek do Renge ma być odbudowany do końca 2019 roku. Prace mają kosztować około 10 mln euro.