Wyszukiwanie

Wpisz co najmniej 3 znaki i wciśnij lupę
Gospodarka

Kwieciński: zapełniamy dziurę rozwojową

Dzięki programom skierowanym na drogi lokalne zapełniamy dziurę rozwojową w lokalnej infrastrukturze – mówił w gminie Tworóg (Śląskie) minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński.

Autor: redakcja

Minister inwestycji i rozwoju wraz z wojewodą śląskim Jarosławem Wieczorkiem poinformował tam o uruchomieniu pierwszej w województwie śląskim dotacji z listy rezerwowej jednorocznego programu, w którym rząd podzielił w tym roku na remonty i budowę dróg lokalnych w całym kraju 500 mln zł.

Przyznana teraz dotacja w wysokości 306 tys. zł wesprze szacowany na 383 tys. zł remont ul. Wiejskiej we wsi Brynek.

Ulica Wiejska prowadzi od drogi krajowej nr 11 najpierw w pobliże tamtejszego XIX-wiecznego pałacu, a następnie wiedzie równolegle do DK11 w kierunku Tworogu.

Kwieciński nawiązał do znajdującego się nieopodal miejsca piątkowego briefingu znaku drogowego: jezdnia uszkodzona. „To pokazuje skalę potrzeb w naszym kraju – jeszcze raz przypomnę: 400 tys. km. Dzięki projektom, które w tym roku realizujemy, uda nam się zmodernizować tylko niecałe 500 km” - zastrzegł.

„Natomiast dzięki temu programowi, wydaje nam się, że znacznie zapełniamy tę dziurę rozwojową w naszej lokalnej infrastrukturze technicznej. Dbajmy nie tylko o te duże drogi, bo wiemy, że one oczywiście są potrzebne, ale musimy pamiętać o naszych lokalnych społecznościach, bo Polska jest wszędzie”

- podkreślił.

O rozdysponowaniu 500 mln zł wsparcia na remonty i budowę dróg lokalnych - jako drugiej transzy środków na ten cel w tym roku – informował na początku czerwca br. premier Mateusz Morawiecki (wcześniej na drogi powiatowe i gminne rząd rozdysponował 800 mln zł). Z tej puli na woj. śląskie przypadło 34 mln zł – podzielone początkowo między 33 inwestycje.

Spośród dużych miast na prawach powiatu dotyczą one m.in. Bytomia (nowa droga do terenów inwestycyjnych w dzielnicy Karb za 1,7 mln zł; dotowana 1,4 mln zł), Rudy Śląskiej (przebudowa ul. Reja za 2,1 mln zł; dotowana 1,7 mln zł), a także Jastrzębia-Zdroju (przebudowa ul. Rolniczej za 1,3 mln zł, dotowana 0,7 mln zł) Jaworzna (przebudowa ul. Podwale za 2,7 mln zł; dotowana 1,6 mln zł) oraz Żor (przebudowa ul. Owocowej za 0,7 mln zł; dotowana 0,4 mln zł).

Najwyższą, 5-milionową dotację zapewnił sobie powiat cieszyński na wartą 6,6 mln zł przebudowę i rozbudowę ulicy Górny Bór w Skoczowie. Ogółem pod kątem tych dotacji samorządy lokalne województwa śląskiego złożyły 154 wnioski o łącznie prawie 250 mln zł dotacji – ponad siedmiokrotnie przekraczając dostępną dla województwa pulę.

Wsparcie 34 mln zł rozdysponowano w ramach jednorocznego programu – innego niż Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019, z którego tegorocznej edycji (rozstrzygniętej z końcem ub. roku) przedsięwzięcia dotyczące 35 dróg lokalnych w województwie śląskim otrzymały dotacje na ok. 54 mln zł.

We wtorek rząd przyjął projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych (FDS). Zgodnie z nim na budowę dróg gminnych i powiatowych w 2019 r. przeznaczone ma zostać ponad 6 mld zł, a do 2028 r. - łącznie ponad 35,7 mld zł.

Niezależnie 16 sierpnia br. ruszył nabór do programu Mosty dla Regionów, w którym wskazano 21 priorytetowych inwestycji, na których realizację przeznaczono z budżetu państwa 2,3 mld zł.

Wojewoda śląski Jarosław Wieczorek ocenił w gminie Tworóg, że 2018 r. jest historyczny, jeśli chodzi o zaangażowanie środków publicznych na remont i modernizację dróg lokalnych.

Wieczorek podkreślił, że zapotrzebowanie samorządów w woj. śląskim na dotacje do remontów dróg lokalnych było w poprzednich latach – w zależności od roku – od pięciu do dziesięciu razy większe od środków przeznaczanych na ten cel. „Jesteśmy wdzięczni, że rząd rzeczywiście dostrzega te problemy lokalne i te środki od roku przyszłego będą naprawdę gigantyczne” - powiedział wojewoda.

„Kwota 6 mld zł na 2019 r. to, można śmiało powiedzieć, kilkaset milionów złotych dla województwa śląskiego. Takimi pieniędzmi woj. śląskie jeszcze nie dysponowało, żeby ulżyć samorządom, ale przede wszystkim ulżyć mieszkańcom, obywatelom, aby ich drogi do szkoły, do pracy, mogły być przede wszystkim przejezdne, żeby mogli chodzić bezpiecznymi chodnikami”

- dodał Wieczorek.

Autor: redakcja

Źródło: niezalezna.pl, PAP