W październiku 2018 r. Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” (PPL) przejęło lotnisko w Radomiu w celu przygotowania go do obsługi ruchu czarterowego i niskokosztowego. Projekt rozbudowy i modernizacji portu lotniczego zakładał m.in. budowę nowego terminala, wydłużenie i przebudowę drogi startowej i płyt postojowych. Nowy terminal, którego budowę zakończono pod koniec sierpnia, będzie najnowocześniejszym obiektem tego typu w Polsce. Terminal jest przygotowany na przyjęcie 3 mln pasażerów rocznie. W przyszłości, gdy zajdzie taka potrzeba, będzie można go rozbudować, zwiększając jego przepustowość do 9 mln pasażerów. Dzięki wydłużeniu drogi startowej i rozbudowie terminalu lotnisko będzie mogło przyjmować najpopularniejsze maszyny pasażerskie – airbusy A320 i A321neo czy boeingi B737, a nawet większe samoloty.
Lotnisko Warszawa-Radom poprzez przejęcie części ruchu z Lotniska Chopina przyczyni się do odciążenia stołecznego portu, którego przepustowość w ostatnich latach, na skutek dynamicznego rozwoju ruchu tranzytowego (przesiadkowego), została niemal wyczerpana. Pozwoli także na wytworzenie maksymalnie dużego potencjału ruchu tranzytowego na Lotnisku Chopina (tzw. masy krytycznej), który zostanie przeniesiony do Centralnego Portu Komunikacyjnego w chwili jego uruchomienia.
Z myślą o wygodzie pasażerów
Nowy terminal lotniska Warszawa-Radom został zaprojektowany i zbudowany z myślą o komforcie pasażerów, dla których udostępnione będzie m.in. darmowe szybkie Wi-Fi 5G, wydzielona strefa edukacyjna. Obiekt ma też być miejscem prezentacji okazjonalnych instalacji artystycznych.
W terminalu o powierzchni 30 tys. mkw. będzie 30 stanowisk check-in, dziewięć kontroli bezpieczeństwa, po osiem kontroli dokumentów przy wylotach i przylotach.
Terminal ma prosty układ, w którym ludzie nie będą się gubić. Ma przestrzeń, która sprawia, że będzie tam pasażerom wygodnie. A tworzona tam część handlowo-gastronomiczna pozwoli oczekującym na wylot przyjemnie spędzać czas. Jestem absolutnie przekonany, że pasażerowie polubią to lotnisko
– mówi Stanisław Wojtera, prezes Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”.
Korzyści dla miasta i regionu
Otwarcie nowego lotniska przyniesie także korzyści dla Radomia i regionu. Dzięki planowanej przebudowie i modernizacji tras kolejowych oraz dróg dojazdowych centralnej Polski znacznie skróci się czas dojazdu do Radomia z dużych miast środkowej Polski: z Warszawy, Łodzi, Kielc, Lublina, a nawet Krakowa czy Bydgoszczy. To z kolei przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności inwestycyjnej Radomia oraz regionu Mazowsza, a co się z tym wiąże – stworzenia nawet kilkunastu tysięcy nowych miejsc pracy, nie tylko w sektorze lotniczym, ale także w handlu, logistyce czy usługach.
Czekamy na dokończenie drogi S-12 do Lublina, a także linii kolejowej nr 8, która umożliwi dojazd do i z Warszawy w mniej niż godzinę. To duża szansa dla lotniska i dla miasta. Radom od maja do września jest naprawdę dobrym miejscem, żeby spędzić tu trochę czasu, więc liczymy też na wzmożenie ruchu turystycznego w naszym mieście
– mówił Mateusz Tyczyński, wiceprezydent Radomia, podczas XI Forum Promocji Turystycznej, zorganizowanego w październiku w terminalu lotniska Warszawa-Radom. Zdaniem Izabeli Stelmańskiej, zastępcy dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego, port lotniczy Warszawa-Radom ma szansę pomóc w rozwoju turystyki na południowym Mazowszu, ale zależy to od rozwoju siatki połączeń regularnych.
Do europejskich stolic i na zagraniczne wakacje
Pierwszym przewoźnikiem lotniczym, który ogłosił uruchomienie regularnych połączeń z lotniska Warszawa-Radom, są Polskie Linie Lotnicze LOT. Nasz narodowy przewoźnik już od najbliższego sezonu letniego będzie oferował z radomskiego lotniska rejsy do Kopenhagi, Paryża i Rzymu.
Kierunki zaproponowane przez LOT to idealne miejsca docelowe, zarówno w celach służbowych, jak i turystycznych. Bardzo się cieszymy, że nasz narodowy przewoźnik dostrzegł potencjał wśród pasażerów z regionu oraz samego radomskiego portu. My postaramy się, aby radomskie lotnisko polubili pasażerowie i chętnie z niego latali
– zapewnia Anna Dermont, rzecznik prasowy PPL.
Regularne loty z radomskiego lotniska zostaną zainaugurowane w sezonie letnim 2023 r., który w branży lotniczej zaczyna się na przełomie marca i kwietnia. Będą odbywać się trzy razy w tygodniu i planowane są boeingami 737-800.
Otwarcie lotniska w Radomiu daje nam szansę na przeniesienie części ruchu point-to-point i zmniejszenie obciążenia Lotniska Chopina. LOT w ostatnich latach konsekwentnie poszerzał swoją siatkę połączeń, otwierając kilkadziesiąt nowych kierunków. Dzięki przeprowadzonym analizom popytowym zdecydowaliśmy się uruchomić z Radomia trzy kierunki: do Rzymu, Paryża i Kopenhagi. Jestem przekonany, że te kierunki będą cieszyły się zainteresowaniem wśród mieszkańców Warszawy i południowego Mazowsza
– wskazuje Krzysztof Moczulski, rzecznik prasowy PLL LOT.
W sezonie letnim z nowego lotniska będzie można również polecieć na wakacje na południe Europy. Oferowanie wycieczek z wylotem z Radomia zadeklarowały już biura podróży Nekera oraz Itaka. W ofercie tych touroperatorów znajdą się wycieczki do Albanii, Bułgarii, Grecji, Hiszpanii i Turcji.
Kolejnym biurem podróży zainteresowanym korzystaniem z radomskiego lotniska jest Sun&Fun Holidays. Podczas XI Forum Promocji Turystycznej Semir Hamouda, dyrektor generalny Sun&Fun Holidays, poinformował, że jego biuro rozważa uruchomienie dwóch kierunków czarterowych z Radomia – na Dżerbę w Tunezji oraz do Burgas w Bułgarii. Przedstawiciele branży turystycznej spodziewają się, że z radomskiego lotniska będą też latać na wakacje klienci biura podróży Coral Travel, które w ub.r. podpisało z PPL list intencyjny w sprawie otwarcia kilku połączeń czarterowych.
Wiosną będzie można polecieć w świat z Radomia
Na przełomie marca i kwietnia przyszłego roku ma zostać uruchomione Lotnisko Warszawa-Radom, które ma szansę stać się centrum turystyki lotniczej. Lotnisko im. Bohaterów Radomskiego Czerwca 1976 roku dostosowane będzie głównie do obsługi ruchu czarterowego i niskokosztowego, ale operować z niego ma też nasz narodowy przewoźnik PLL LOT, który już zapowiedział uruchomienie połączeń do Kopenhagi, Paryża i Rzymu.

Reklama