Śmigłowce wielozadaniowe są licznie reprezentowane we flotach krajowych na całym świecie, stanowiąc militarną bazę powietrzną do realizacji szeregu misji, ale też przejmują wiele zadań wspierających ludność cywilną. Podstawową zaletą śmigłowców jest szybkość ich dotarcia w rejon kryzysu, możliwość działania w każdym terenie i w oderwaniu od infrastruktury oraz zdolność błyskawicznego dostosowania wyposażenia do konkretnego zadania. Z kolei ostatnie doświadczenia związane z tym, co pokazała pandemia COVID-19, uzmysławiają, że należy radykalnie skracać łańcuchy dostaw, utrzymywać je bliżej krajowej infrastruktury wojskowej i cywilnej. Jest to związane z tym, że w momencie poważnego kryzysu mogą się pojawić problemy z pozyskaniem komponentów powodujących zakłócenia eksploatacji floty, jest to więc wyzwanie logistyczne związane z zabezpieczeniem techniki wojskowej.
Według współczesnej rygorystycznej doktryny operacji obronnych, oddziały wojska oczekują od śmigłowców w związku z taktycznymi wymaganiami zapewnienia siłom własnym wysokiej manewrowości, czyli zdolności do przemieszczania się, rozpraszania i koncentrowania w szybkim tempie. Jednocześnie śmigłowce spełniają ważny wymóg elastyczności i możliwości działania w oderwaniu od infrastruktury, w tym lotnisk, lądowisk, twardej infrastruktury.
Zapewniają również wysoki poziom autonomiczności na poziomie taktycznym i operacyjnym w domykaniu tzw. kill chain, czyli pozyskiwaniu własnych danych poprzez własne sensory i rażeniu przeciwnika. Takie działania, polegające na szybkim przemieszczaniu sił własnych, identyfikacji celu, dostarczaniu w strefę styczności z przeciwnikiem efektorów, inicjowaniu ataku i zniszczeniu celu – to podstawa obrony lub działania wyprzedzającego, czyli przerwania łańcucha agresji przeciwnika.
Nowy polski śmigłowiec wielozadaniowy dla polskich Sił Zbrojnych z PZL-Świdnik: AW139W
Proponowane przez PZL-Świdnik wielozadaniowe śmigłowce w polskiej wersji na bazie platformy AW139 zapewnią możliwość wsparcia ogniowego z powietrza oraz zbrojnej eskorty dzięki systemom zarządzania misją i uzbrojeniu, które uzupełniają montowane w drzwiach karabiny obsługiwane przez załogę. Zewnętrzne zasobniki z ciężkimi karabinami maszynowymi, działkiem oraz kierowanymi i niekierowanymi pociskami rakietowymi zapewnią skalowalne zdolności zwalczania zagrożeń, zwiększające skuteczność działania w warunkach bojowych.
Możliwości na polu walki od C2 (Command & Control) do C4ISR (Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance and Reconnaissance) zapewnia w zależności od misji specjalnie do tego przeznaczona konsola w kabinie, zintegrowana z systemami zarządzania misją oraz systemami i sensorami misji śmigłowca AW139. Dzięki temu śmigłowiec ten może gromadzić, wytwarzać i szybko rozpowszechniać wśród innych jednostek sił informacje związane z funkcjami dowodzenia C2 czy szeroko rozumianego rozpoznania (ISR).
Proponowane przez PZL-Świdnik śmigłowce wielozadaniowe AW139W mogłyby realizować zadania desantowo-szturmowe, eskortowe, wsparcia pola walki, w tym wojsk lądowych (CAS), mogłyby służyć do prowadzenia walki elektronicznej (EW) i jako powietrzny punkt dowodzenia, realizowałyby zadania transportu medycznego, w tym ewakuacji z pola walki (MEDIVAC, CASEVAC, SAR, CSAR), szybkiego przemieszczania osób kluczowych i dowódców.
Co równie ważne z punktu widzenia koszt-efekt śmigłowce AW139 charakteryzują niskie koszty operacyjne i eksploatacyjne. Systemy śmigłowca umożliwiające diagnostykę i przewidywanie obsług dla utrzymania wysokiego stopnia operacyjności floty gwarantują wysoką niezawodność. AW139 będący w służbie od 2004 roku stał się najważniejszym programem śmigłowcowym światowego przemysłu w ostatnich dwóch dekadach. Ponad 280 klientów w ponad 70 krajach używa wiropłatów AW139 dla wszelkich rodzajów misji i we wszelkich środowiskach. Światowa flota tych śmigłowców liczy około 1200 maszyn, co przekłada się na niezwykle szeroką dostępność części zamiennych i obniża koszty eksploatacji oraz szkoleń.
„Dalszy rozwój Sił Zbrojnych, ale i starzenie się eksploatowanej floty wymagać będą stopniowych uzupełnień. Potrzeby są duże, dlatego PZL-Świdnik wychodzi z propozycją stworzenia nowego polskiego śmigłowca wielozadaniowego wraz z polskim łańcuchem dostaw, tworząc krajowe zaplecze techniczne i bazę logistyczną, zapewniając bezpieczeństwo dostaw śmigłowców krajowej produkcji, ich modernizację zgodnie z przyszłymi potrzebami wojska, a także serwis w całym cyklu użytkowania”
– powiedział Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik.