Według współczesnej rygorystycznej doktryny operacji obronnych, oddziały wojska oczekują od śmigłowców w związku z taktycznymi wymaganiami zapewnienia siłom własnym wysokiej manewrowości, czyli zdolności do przemieszczania się, rozpraszania i koncentrowania w szybkim tempie. Jednocześnie śmigłowce spełniają ważny wymóg elastyczności i możliwości działania w oderwaniu od infrastruktury, w tym lotnisk, lądowisk, twardej infrastruktury.
Zapewniają również wysoki poziom autonomiczności na poziomie taktycznym i operacyjnym w domykaniu tzw. kill chain, czyli pozyskiwaniu własnych danych poprzez własne sensory i rażeniu przeciwnika. Takie działania, polegające na szybkim przemieszczaniu sił własnych, identyfikacji celu, dostarczaniu w strefę styczności z przeciwnikiem efektorów, inicjowaniu ataku i zniszczeniu celu – to podstawa obrony lub działania wyprzedzającego, czyli przerwania łańcucha agresji przeciwnika.
Nowy polski śmigłowiec wielozadaniowy dla polskich Sił Zbrojnych z PZL-Świdnik: AW139W
Proponowane przez PZL-Świdnik wielozadaniowe śmigłowce w polskiej wersji na bazie platformy AW139 zapewnią możliwość wsparcia ogniowego z powietrza oraz zbrojnej eskorty dzięki systemom zarządzania misją i uzbrojeniu, które uzupełniają montowane w drzwiach karabiny obsługiwane przez załogę. Zewnętrzne zasobniki z ciężkimi karabinami maszynowymi, działkiem oraz kierowanymi i niekierowanymi pociskami rakietowymi zapewnią skalowalne zdolności zwalczania zagrożeń, zwiększające skuteczność działania w warunkach bojowych.
Możliwości na polu walki od C2 (Command & Control) do C4ISR (Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance and Reconnaissance) zapewnia w zależności od misji specjalnie do tego przeznaczona konsola w kabinie, zintegrowana z systemami zarządzania misją oraz systemami i sensorami misji śmigłowca AW139. Dzięki temu śmigłowiec ten może gromadzić, wytwarzać i szybko rozpowszechniać wśród innych jednostek sił informacje związane z funkcjami dowodzenia C2 czy szeroko rozumianego rozpoznania (ISR).
Proponowane przez PZL-Świdnik śmigłowce wielozadaniowe AW139W mogłyby realizować zadania desantowo-szturmowe, eskortowe, wsparcia pola walki, w tym wojsk lądowych (CAS), mogłyby służyć do prowadzenia walki elektronicznej (EW) i jako powietrzny punkt dowodzenia, realizowałyby zadania transportu medycznego, w tym ewakuacji z pola walki (MEDIVAC, CASEVAC, SAR, CSAR), szybkiego przemieszczania osób kluczowych i dowódców.
Co równie ważne z punktu widzenia koszt-efekt śmigłowce AW139 charakteryzują niskie koszty operacyjne i eksploatacyjne. Systemy śmigłowca umożliwiające diagnostykę i przewidywanie obsług dla utrzymania wysokiego stopnia operacyjności floty gwarantują wysoką niezawodność. AW139 będący w służbie od 2004 roku stał się najważniejszym programem śmigłowcowym światowego przemysłu w ostatnich dwóch dekadach. Ponad 280 klientów w ponad 70 krajach używa wiropłatów AW139 dla wszelkich rodzajów misji i we wszelkich środowiskach. Światowa flota tych śmigłowców liczy około 1200 maszyn, co przekłada się na niezwykle szeroką dostępność części zamiennych i obniża koszty eksploatacji oraz szkoleń.
„Dalszy rozwój Sił Zbrojnych, ale i starzenie się eksploatowanej floty wymagać będą stopniowych uzupełnień. Potrzeby są duże, dlatego PZL-Świdnik wychodzi z propozycją stworzenia nowego polskiego śmigłowca wielozadaniowego wraz z polskim łańcuchem dostaw, tworząc krajowe zaplecze techniczne i bazę logistyczną, zapewniając bezpieczeństwo dostaw śmigłowców krajowej produkcji, ich modernizację zgodnie z przyszłymi potrzebami wojska, a także serwis w całym cyklu użytkowania”
– powiedział Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik.