Wyszukiwanie

Wpisz co najmniej 3 znaki i wciśnij lupę
Reklama
Gospodarka

Rola regulatora i rynku przy popularyzacji ESG

Czynniki ESG (dbałość o środowisko, społeczną odpowiedzialność i ład korporacyjny) stają się powoli nieodłącznym elementem oceny atrakcyjności inwestycyjnej w przedsiębiorstwach. Nie tylko największe firmy decydują się na ich implementację, ale również średnie i duże przedsiębiorstwa.

Autor: mt

Mogą one na przykład emitować po niższym koszcie obligacje. Mimo że termin ESG obecnie staje się coraz popularniejszy, to ze względu na nieścisłą terminologię spółki nie prowadzą w tym zakresie rzetelnej komunikacji. Co więcej, brakuje uwzględnienia czynników społeczno-środowiskowo-zarządczych w tradycyjnych metodach wyceny wartości przedsiębiorstwa. 

Reklama

O tym, jaka powinna być rola regulatora i rynku przy  popularyzacji ESG jako składnika oceny efektywności przedsiębiorstwa nie tylko w długim horyzoncie czasowym, rozmawiali uczestnicy podczas jednej z debat ostatniego Forum Ekonomicznego w Karpaczu. 

Jak zauważyła Dorota Macieja, członek zarządu PZU Życie SA, wpisanie ESG na sztandary działalności firmy wiele ułatwia w jej codziennym działaniu. 

Wszyscy dziś mówią o ESG. Trochę to teraz przypomina czasy bańki internetowej z przełomu lat 2000/2001 i ówczesne zapowiedzi o konieczności inwestowania firm w internet i e-technologie. Tym razem wiele jednak wskazuje, że – choć na sukces firmy składa się wiele czynników – firmom, które przestrzegają zasad ESG, łatwiej osiągnąć sukces 

– zauważyła Dorota Macieja.

Z tą opinią zgodził się Wojciech Hann, prezes Banku Ochrony Środowiska SA. Jego zdaniem ESG to istotne wyzwanie dla polskiego i światowego biznesu. 

Jednak nie ma od tego odwrotu. I tak jak 20 lat temu należało zainwestować w internet i nowoczesne technologie z nim związane, obecnie ESG może stanowić czynnik przesądzający o sukcesie firmy. Już nie pytamy, czy inwestowanie w ESG się opłaca, ale o to, jak tę strategię przeprowadzić. Jako BOŚ ogłosiliśmy naszą strategię ESG na początku lipca bieżącego roku 

– poinformował prezes.

Jak zaznaczyła dyr. Anna Grabowska z siec i marketów spożywczych Żabka Polska, jej firma mocno otworzyła się na klientów, następnie zaś przeprowadziła proces cyfryzacji. 

A obecnie możemy się wziąć za proces ESG, ale w sposób zintegrowany ze strategią biznesową naszej firmy. To po prostu część celów, którymi zajmują się nasi menedżerowie 

– dodała.

W opinii prezesa BOŚ Wojciecha Hanna istnieje luka na rynku w zakresie edukacji o „zielonych” sposobach finansowania. 

Nie zgadzam się z tym, że samo przestrzeganie przez firmy zasad ESG przynosi z definicji wyższe zyski z prowadzonej działalności. A jeśli takie firmy faktycznie stają się bardziej niż wcześniej zyskowne, to niekoniecznie wskutek praktykowania przez nie zasad ESG

- mówił.

Powzięliśmy zobowiązanie, że do 2024 roku 75 procent współpracujących z nami firm zobowiąże się do przestrzegania zasad ESG 

– poinformowała na zakończenie prezes Dorota Macieja z PZU Życie.

Grupa PZU w ramach nowej strategii na lata 2021-2024, ogłoszonej w marcu, po raz pierwszy wdrożyła strategię ESG. W ciągu czterech najbliższych lat PZU chce m.in. osiągnąć neutralność klimatyczną, zweryfikować pod kątem stosowania zasad ESG ponad połowę swoich największych korporacyjnych klientów, zachęcać klientów do przechodzenia na OZE, transport niskoemisyjny poprzez odpowiednią ofertę ubezpieczeniową. Grupa PZU sam też będzie inwestowała w „zielone” sektory, by wesprzeć transformację polskiej gospodarki. Już w połowie br. zaangażowała 150 mln zł w finansowanie budowy farm wiatrowych, kolejnych 300 mln zł ulokowała w obligacjach ESG.

Autor: mt

Źródło: niezalezna.pl, PAP
Reklama