‒ Cyfryzacja jest jednym z filarów i strategicznych kierunków rozwoju Poczty Polskiej, która od kilku lat przechodzi transformację. Stale rozwijamy technologie teleinformatyczne, konsekwentnie budujemy i poszerzamy kompetencje cyfrowe. Dostosowujemy kierunek naszych zmian do preferencji konsumentów, którzy oczekują od nas najwyższych standardów ‒ mówi Krzysztof Falkowski, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej S.A.
Czy można powiedzieć, że Poczta Polska przechodzi „rewolucję cyfrową”?
W listopadzie 2021 roku Poczta Polska zawarła umowę na nowy system informatyczny do zarządzania procesami logistycznymi (Transportation Management System). Oprogramowanie tworzy spółka z grupy kapitałowej PP – Poczta Polska Usługi Cyfrowe, funkcjonująca na rynku pod nazwą Envelo. Nowoczesny system zapewni optymalizację procesów transportowo-logistycznych, co przełoży się na szybkość doręczenia przesyłek do klientów oraz oszczędność wykorzystywanych surowców. Decyzja o restrukturyzacji i zmianie formuły działania spółki PPUC utorowała drogę do osiągnięcia zdolności wytwarzania, rozwijania i utrzymania kluczowych dla narodowego operatora systemów informatycznych. Efektem długofalowym będzie zaspokojenie maksymalnie szerokiego spektrum potrzeb IT Grupy Poczty Polskiej.
Czy Poczta Polska zamierza wprowadzić jakieś ułatwienie dla Klientów korzystających z urządzeń mobilnych?
Poczta Polska podpisała umowę na wdrożenie kompleksowego rozwiązania informatycznego, obejmującego aplikację mobilną na smartfony oraz, dla osób korzystających z komputerów, dostęp do dedykowanego Panelu Klienta. Dzięki nowemu, multifunkcjonalnemu oprogramowaniu, klienci zyskają możliwość wygodnego i szybkiego zarządzania usługami oferowanymi przez Spółkę.
W kontekście postępującej cyfryzacji nie sposób nie wspomnieć o cyberbezpieczeństwie.
Zapewnienie bezpieczeństwa danych i procesów to dla nas priorytet, dlatego Spółka współpracuje m.in. z Dowództwem Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni - Narodowym Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni, CSIRT MON oraz Morskim Centrum Cyberbezpieczeństwa, a także z Państwowym Instytutem Badawczym NASK, czy skarbu państwa. Partnerstwo tego typu umożliwia wymianę wiedzy i doświadczeń, co przekłada się także na sprawniejsze zabezpieczenie kluczowych projektów, realizowanych przez Pocztę Polską, takich jak „VAT dla e-commerce” czy usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego w Polsce („e-Doręczenia”), ale także podnoszenie poziomu u edukacji w obszarze cyberbezpieczeństwa m.in. przez współpracę w zakresie nowych studiów EMBA na AMW w Gdyni. Warto dodać, że od 6 lutego 2022 r zespół reagowania na incydenty komputerowe Poczty Polskiej (CERT Poczty Polskiej) został przyjęty do międzynarodowego zrzeszenia zespołów cyberbezpieczeństwa, inicjatywy znanej pod nazwą Trusted Introducer. W tym obszarze stale rozwijamy swoje kompetencje. Jesteśmy świadomi współczesnych cyberzagrożeń i zdajemy sobie sprawę, że realne cyberbezpieczeństwo opiera się na potencjale ludzkim i bliskiej współpracy.
Czy Poczta Polska może być innowacyjna i w niedalekiej przyszłość zawstydzić konkurencję jakimiś nowatorskimi rozwiązaniami?
Poczta Polska testuje technologię RFID. Warto podkreślić, że na tę skalę nie była ona dotąd testowana nigdzie indziej na świecie. Dzięki zastosowaniu RFID przesyłkę będzie można śledzić na każdym etapie jej podróży, na bieżąco reagując na zakłócenia w łańcuchu logistycznym, by jeszcze lepiej spełniał on swoje zadania, a klient sprawniej otrzymywał przesyłki. Bezstykowa, pasywna identyfikacja radiowa (RFID) może zastąpić aktualnie stosowaną w Poczcie rejestrację zdarzeń za pomocą skanerów kodów dwuwymiarowych. To nowocześniejsze rozwiązanie pozwoli na generowanie informacji zarządczej identyfikującej przesyłki w czasie rzeczywistym, szybsze opracowywanie przesyłek, zapewnienie bezpieczeństwa i odpowiednich wskaźników jakościowych, rozwój i wprowadzanie nowych usług.